Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Var tredje svensk vill inte dela appdata

Publicerad: 15 juni 2021, 08:37

Foto: elenab

Om de måste vill svenskarna helst dela enklare information som kön och ålder till bank- och finansappar.


Ämnen i artikeln:

AppleCookiedöden

Frågan om användarintegritet har de senaste åren fått rejält med uppmärksamhet, både från lagstiftare och allmänhet. Tredjepartscookien är på väg ut och de Apple-användare som uppdaterat till Ios 14.5 måste numera aktivt godkänna att annonsörerna följer dess beteende över appgränserna. Hittills har bara 12 procent av de som fått frågan valt att tacka ja. 

Nu kommer siffror från Yougov på uppdrag av Appsflyer som visar hur svenskarna ställer sig till annonsspårning. 

LÄS MER: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg

I den riksrepresentativa undersökningen svara 36 procent att de inte vill dela någon data alls, medan 34 procent bara vill dela enklare information som kön och ålder. Den data de helst håller för sig själva är platsdata och hur de beter sig i själva apparna. 

Medan en fjärdedel inte litar på apparna när det kommer till hantering av personlig data. Bland bolagen med högst trovärdighet finns bank- och finansapparna, något Yougov härleder till att många känner till dem och har delat information där sedan tidigare. Allra lägst förtroende har appar för ett smart hem samt för träning. 

Frågan om Apples uppdatering är visserligen stor inom marknadsföringsvärlden men det är ingen förändring som blivit allmän kunskap. Nära fyra av tio är omedvetna om uppdateringen, kännedomen ökar dock lägre ner i åldrarna. 40 procent säger sig välkomna uppdateringen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AppleCookiedöden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.