Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Viktigaste lärdomarna från Svenskarna och internet 2021: e-handel, livestreamade event och influencers

Publicerad: 26 oktober 2021, 09:18

Internetstiftelsen kartlägger årligen svenskars internetvanor och -beteenden. Här kommer det viktigaste från årets rapport.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och InternetE-handelSociala medierDigital marknadsföringEvent

94 procent av svenskar använder internet dagligen. Det är 20-, 30-, 40- och 50-talister som använder internet mest sällan, och 80- samt 00-talister som använder internet mest. 

E-handel

E-handeln har sett en tillväxt på 40 procent sedan 2020, och totalt 89 procent av alla över 16 år uppger att de handlar online. Det är fler stadsbor som e-handlar än landsortsbort, och färre utlandsfödda som e-handlar. 5 procent har börjat e-handla efter att pandemin bröt ut, och en fjärdedel av alla pensionärer har börjat e-handla någon gång de senaste tre åren.

När det kommer till koncept som live eller social shopping är de fortfarande mest kända bland kvinnor och stadsbor. 7 procent säger sig ha använt social shopping, alltså att handla direkt i ett socialt medie. Dock finns det en stor osäkerhet kring vad exakt social shopping innebär. 

Läs mer:

Liveshopping som konverterar – här är lärdomarna: ”Det här kan påverka allt” 

Marknadschefen digitaliserar en ifrågasatt 119-åring: ”NK ska vara en scen för samtiden” 

Shein gör kunderna beroende – här är verktygen 

Sociala medier

Av alla internetanvändare uppger 95 procent att de använder sociala medier. Mer än hälften använder Facebook dagligen, och det är vanligast hos 70-talister. Hos skolungdomar är det Youtube, Snapchat och Tiktok som är de populäraste medierna, tätt följt av Instagram. 73 procent av de födda på 00-talet använder Snapchat dagligen.

När det kommer till Youtube så använder den yngre gruppen det främst för att streama underhållning, medan den äldre gruppen använder det för att lyssna på musik. 

I år har sociala medie-plattformen Clubhouse snabbt stigit i popularitet innan den sjönk igen. Internetstiftelsens rapport visar att ungefär 2 procent av svenskar använder Clubhouse eller Houseparty, även det en ljudbaserad plattform.

Sju av tio skolbarn följer någon typ av influencer på sociala medier, och populärast bland 8–19-åringar är Therese Lindgren, följd av Ijustwanttobecool och Pewdiepie. 

Digitala betalningar

Swish och Klarna är de mest använda digitala betalsätten, och används av cirka 80 respektive 75 procent av svenskar. Hälften av svenskarna använder Swish minst en gång i veckan, och 10 procent använder det varje dag.

Hälften av alla som betalar på nätet känner otrygghet, och det är framför allt att lämna ut kortuppgifter som skapar otryggheten. 4 procent uppger att de inte kan betala räkningar eller använda interbank utan hjälp.

Under 2021 har 3 procent av befolkningen antingen köpt eller sålt någon typ av kryptovaluta.

Evenemang

20 procent har under det senaste året tagit del av livesända kulturevenemang, och majoriteten tog då del av en livestreamad konsert (14 procent). Framför allt är det 90-talister som gjort det (27 procent) och minst andel finns bland 40-talister (16 procent). Fler kvinnor än män har deltagit i live-evenemang.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.