Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rapporter

Warc: Marknadsföringsbudgetar större än någonsin 2021

Publicerad: 1 februari 2022, 10:15

Investeringar i digitala kanaler, mobilt, tv och utomhus drev tillväxten förra året visar Warcs globala rapport.


Ämnen i artikeln:

Warc

Warc släppte i dag sin årliga rapport Global Marketing Index (GMI) som kartlägger tillståndet tillståndet för den globala marknadsföringsindustrin genom att samla in data och analysera över 1000 marknadsförare för att kunna utlösa marknadsföringsbudgetar, handelsvillkor och antalet anställda.

Rapporten visar en anmärkningsvärd återhämtning för den globala reklammarknaden under fjolåret med en tillväxt på 23,8 procent för marknadsföringsbudgetar över alla kanaler till 771 miljarder dollar. Investeringar i digitala och mobila medier växte med 41,9 procent, OTT-video med 41,6 procent och sök 39,4 procent. Tv växte med 5,5 procent och out of home upp med 21,8 procent i jämförelse med föregående år. 

Även om nyckelindex i APAC, Europa och Amerika fortsätter växa, visar rapporten också stora skillnader.

APAC-marknaderna, som har haft hårdare restriktioner, såg minskad tillväxttakt under sommaren, i linje med att restriktioner som infördes, i motsats till marknaderna i Europa och Amerika som beslutade sig för att leva med viruset och följaktligen såg de högsta tillväxttakten under samma period.

Marknaderna i APAC har sedan återhämtat sig med marknadsföringsbudgetar och handelsvillkor som visar en högre tillväxtnivå jämfört med Europa och Amerika.

De ekonomiska effekterna av pandemin resulterade i stora mängder uppsägningar, i synnerhet i Nordamerika. Stora mängder marknadsförare har sedan ägnat 2021 åt att återanställa. Även personalstyrkan i både Europa och APAC såg en ökad tillväxttakt under fjärde kvartalet.

Från augusti och framåt har den globala personalstyrkan haft den högsta tillväxttakten sedan starten av Global Marketing Index för tio år sedan.

Detta spås förbli en utmaning under 2022 när regioner kämpar med faktorer som Brexit, balans mellan arbete och privatliv och arbetsgivarrelationen.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Warc

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.