Dela sidan:

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Hur programmatic advertising fungerar
– Vilka som är den programmatiska marknadens aktörer, deras affärsmodeller och var dina pengar tar vägen
– System och plattformar samt hur de hänger ihop och fungerar, från annonsör till site
– Hur du kan välja köpplattform och dess för- och nackdelar
– Tillgängliga siter, annonsplaceringar och format
– Olika metoder att köpa programmatic: Deals, Open, Guaranteed etcetera
– Hur du kan hitta din målgrupp genom att använda programmatic
– Hur du sätter kampanjstrategier beroende på om du vill bygga varumärke, driva trafik eller försäljning
– Hur du sätter upp en kampanj i en köpplattform
– Hur du arbetar med målgruppsstyrning, användardata och targeting i programmatic

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Denna utbildning är för dig som vill få en bättre förståelse för programmatic och hur du ska utnyttja dess möjligheter. Du jobbar troligtvis i en roll där du köper marknadsföring idag och vill bli uppdaterad i det senaste inom display-annonsering. Till exempel:

  • Marknadschef
  • Digital marknadsförare
  • E-handlare
  • Mediaplanerare/mediaköpare
  • Performance Marketer 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
– Goda kunskaper i hur programmatic fungerar och vad det innebär
– Förstå hur du når din målgrupp genom programmatic
– Kunskaper i vilka aktörer som finns på marknaden och deras funktion
– Bygga grundläggande kunskaper i att hantera några av de köpsystem som finns på marknaden
– Förståelse för för- och nackdelar med programmatic och därmed kunna ta bra beslut om när du ska använda programmatic i din mediamix
– Lära dig att översätta din övergripande digitala mediastrategi till programmatic-kampanjer
– Få insikt i hur du sätter relevanta KPI:er och hur du utvärderar dina kampanjer
– Färdigheter i att själv komma igång med att arbeta med programmatic

Anmäl dig här »

Program

09.00–09.30 Välkomnande och introduktion
– Presentation av kursledare och deltagare
– Introduktion och genomgång av dagens agenda 

09.30–10.45 Programmatic från grunden
– Introduktion till termer och begrepp för programmatic
– Tillgängliga siter, annonsplaceringar och format
– Metoder att köpa programmatic: Deals, Open, Guaranteed, etc.
– System och plattformar samt hur de hänger ihop och fungerar, från annonsör till site
– Genomgång av branschens aktörer och deras affärsmodeller
– Utmaningar med teknik, funktionalitet och saknad av standarder

10.45–11.00 Kaffe

11.00–12.00 Målgruppsstyrning, användardata och targeting i programmatic
– Styra annonser baserat på annonsörens egen data
– Utnyttja användardata samlat av teknikleverantörer, t.ex. intresse, demografi, etc.
– Styra annonser baserat på geografi, tid på dagen, browser, etc. 

12.00–13.00 Lunch 

13.00–14.00 Val av köpplattform
– Genomgång av alternativ
– För- och nackdelar med de olika

14.00–15.15 Kampanjstrategier baserat på kampanjens mål
– Branding
– Driva trafik
– Driva försäljning

15.15–15.30 Kaffe 

15.30–16.30 Kampanjbokning
– Praktisk uppsättning av kampanjer i en köpplattform

16.30-16.45 Sammanfattning
– Sammanfattning av dagen
– Förslag på fortsatta studier

17.00 Kursen avslutas

Information

  • Datum: 17 maj 2018
  • Tid: 09.00-17.00
  • Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
  • Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Kontakt: Magnus Norrman
    magnus.norrman@resume.se

    070 729 37 21

Anmäl dig här »

KURSLEDARE

Programmatic

Erik Otterberg
Erik Otterberg har över 10 års erfarenhet av digital media och är idag VD och grundare av Trigger Company, som hjälper företag med strategier, hantering och optimering av sociala medier och köpt onlineannonsering. Innan Trigger Company jobbade Erik på Schibsted, där han bland annat var ansvarig för programmatic advertising för både sälj- och köpsidan.

Alla utbildningar