Dela sidan:

DU FÅR LÄRA DIG:
Utbildningen bygger på en femstegs-modell för att sätta upp och komma igång med försäljning och marknadsföring på Amazon.

Steg 1: Att komma igång
Vi går igenom hur du tar reda på vad Amazon kan innebära för er, om ni ska använda Amazon som ett komplement eller en konkurrent till er egen webbshop, hur du undersöker potentialen för en produkt och uppskattar vilka försäljningsvolymer ni kan förvänta er på Amazon.

Steg 2: Skapa konto och välja marknader
Hur du sätter upp ett konto på Amazon, väljer vilka marknader ni ska finnas på och registrerar ert varumärke.

Steg 3: Produkter och prissättning
Hur du väljer produkter och listar dem på Amazon, hur du skapar en prissättningsstrategi och en sida för ert varumärke.

Steg 4: Leveranser
Hur du på bästa sätt använder och hanterar återförsäljare på Amazon och undviker fallgropar, samt väljer om ni ska skicka själva eller låta Amazon sköta leveransen.

Steg 5: Marknadsföring på Amazon
Hur du jobbar med SEO, sponsrade länkar och display-annonsering på Amazon

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som vill lära sig hur man kan använda Amazon för att nå en global marknad, till exempel:

  • Marknadsförare
  • Säljchefer
  • E-commerceansvariga

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få lära dig att arbeta med försäljning på Amazon.

Utbildningen genomförs i samarbete med Di Akademi.
Di akademi

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00 Välkomnande och introduktion
Introduktion till Amazon - kortfattad översikt av marknadspotentialen

09.15 Steg 1: Att komma igång

  • Hur du undersöker om ni bör sälja på Amazon
  • Undersöka om Amazon ska vara ett komplement eller konkurrent till er egna webbshop
  • Vad jag behöver tänka på som säljare på Amazon? Det finns mycket att ta ställning till om Amazon som försäljningskanal
  • Intern strategi: lägga fast hur mycket tid som ska läggas på Amazon och vem som ska ansvara för projektet
  • Undersöka marknadspotentialen för en produkt eller produktkategori på Amazon
  • Hur man uppskattar vilka försäljningsvolymer man kan förvänta sig på olika marknader
  • Vad dina konkurrenter gör och omsätter via försäljning på Amazon

10.15 Kaffe

10.30 Steg 2: Skapa konto och välja marknader

  • Hur ett konto skapas på Amazon
  • Att välja vilka marknader du ska starta på – en eller flera?
  • Varumärkesregistrering

11.00 Steg 3: Produkter och prissättning

  • Att lista produkter på Amazon
  • Prissättning av produkter
  • Brand pages - skapa en varumärkessida där du får möjlighet att presentera ditt företag med både bild och text
  • EBC (Enhanced Brand Content). Det vill säga ett tillägg i ett Amazonkonto som möjliggör att man kan lägga in extra information om produkter, vilket kan öka konverteringen

12.00 Lunch

13.00 Steg 4 – Leveranser

  • Hantering av återförsäljare på Amazon. Det är möjligt att ge återförsäljare rätt att sälja dina produkter på Amazon, men det finns fallgropar som måste undvikas
  • Fördelar och nackdelar med olika leveransvillkor (FBA, Fullfilment by Amazon): När du säljer produkter på Amazon finns det olika leveranssätt, antingen skickar ni själva till kunden eller så skickar ni till ett av Amazons centrallager och Amazon sköter leveransen – det finns för- och nackdelar med bägge alternativen
  • Vad de olika leveransalternativen innebär för ert företag
  • Kundtjänst på Amazon
  • Reviews – betygsättning ger besökaren en utökad bild av produkten och är en del av Amazons SEO-algoritm

15.00 Kaffe

15.15- 16.30 Steg 5: Marknadsföring på Amazon

  • SEO på Amazon
  • SEM på Amazon och hur du köper sponsrade länkar på Amazon för att driva försäljning
  • Display-annonsering, både internt på Amazon och på externa trafikkällor

16.30- 17.00 Sammanfattning/Tid för frågor/Avslut
Utbildningen genomförs i samarbete med Resumé Akademi.

Information

  • Datum: 1 oktober 2019
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: IVA KonferenscenterGrev Turegatan 16, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:             Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

Ytterligare kurstillfällen


Kursledare

Dag

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag Bengtson 
Dag Bengson är medgrundare till Retime, byrån som är specialiserad på Amazon-marknadsföring. Han har en bakrund från MTG New Media, Fox Interactive och var på Facebook när de öppnade sitt nordiska kontor. De senaste åren har Dag varit konsult inom digital marknadsföring med fokus på e-handel. Han har omfattande kunskap, erfarenhet och insikt i hur Amazon som kanal och plattform fungerar och vilka krav som ställs för att lyckas.

Fredric

Fredric Andersson
Fredric Andersson är medgrundare till Retime, byrån som är specialiserad på Amazon-marknadsföring. Han har mångårig erfarenhet av onlinemarknadsföring, bland annat från Tradedoubler och Schibsted. Fredrik har även erfarenhet från e-handelsprojekt med fokus på att bygga dynamiskt annonsmaterial kopplat till lager och betalningar.

Alla utbildningar