Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Till alla utbildningar

Annonsera på Facebook och Instagram – så lyckas du med målgrupper, innehåll och konvertering

Sociala medier, Medieval & marknadsstrategi

Facebook och Instagram är idag två av Sveriges största digitala räckviddskanaler. Att annonsera på dessa plattformar skapar stora möjligheter, men också en rad utmaningar. För att lyckas måste du nå rätt målgrupp och ha ett innehåll som skapar intresse, interaktion och konvertering. Den här utbildningen handlar om hur du gör det. Du får lära dig hur du skapar en annonserings-strategi, sätter upp kampanjer i Ads Manager, väljer ut relevanta målgrupper, vilken typ av material som skapar konvertering och hur du kan arbeta med datadriven annonsering.

Om utbildningen

Det finns stora möjligheter att driva konvertering och försäljning genom att annonsera på Facebook och Instagram, givet att man vet vilka förutsättningar, begränsningar och tekniska lösningar som man bör använda. För att Facebook och Instagram (Instagram ägs av Facebook och annonserna skapas i samma verktyg och på samma sätt som på Facebook) ska bli plattformar som bidrar till ett ökat affärsvärde och konverteringar krävs en strategi för att nå rätt målgrupp med ett passande budskap.  

Denna utbildning syftar till att ge dig förståelse för hur Facebook och Instagram som digital annonsplattform fungerar och vad du behöver tänka på när du tar fram strategi, målsättning, val av annonsformat och budget.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Facebook- och Instagram-plattformarna med fokus på annonseringsmöjligheter
  • Framtagande av annonseringsstrategi, målsättningar och planering 
  • Val av annonsformat med fokus på olika målsättningar
  • Hur du skapar innehåll som konverterar 
  • En övergripande förståelse för bild-, video-, länk- och karusellannonser
  • Strategi och förståelse gällande skapandet av olika målgrupper
  • Möjligheten att nå attraktiva målgrupper genom att använda din existerande kund- eller användardata
  • Facebook och Instagram framöver: trender, nya funktioner och användarbeteende
  • Inspiration och insikter för att utveckla ditt arbete med Facebookannonsering
  • Hur du skapar och optimerar kampanjer i Ads Manager
  • Hur du analyserar ditt resultat


UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

  • Marknadschefer
  • Social Media Managers
  • Conversion Managers
  • Webbredaktörer
  • Site owners (med ansvar för betalda kanaler)
  • E-handlare
  • Paid Media Managers


MÅL MED UTBILDNINGEN:
Utbildningen syftar till att ge deltagarna:

  • Förståelse för Facebook och Instagram som kanaler
  • God insikt i vilka val som ger effekt på Facebook- och Instagram-annonsering
  • Förståelse för skillnaden mellan olika annonsformat
  • Konkreta råd för framtagande av strategi och planering
  • Insikt i skapandet av relevanta målgrupper
  • Vägledning i målsättning, analys och optimering
  • Förståelse för vilka annonsformat Facebook och Instagram premierar framöver

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Presentation av deltagare och kursledare
  • Genomgång av dagens agenda

09.15 Att driva försäljning via Facebook och Instagram