Dela sidan:

Sedan 1970-talet har man inom den nationalekonomiska forskningsgrenen beteendeekonomi sökt och funnit förklaringar till varför människor gör som de gör, och samtidigt har man kunnat påvisa att vi sällan är så rationella som vi tror. På senare år har man börjat omvandla forskningens insikter i praktiken genom nudging och att designa insatser som ”knuffar” människor i önskad riktning. Det gäller inte minst de stora teknikbolagen i Silicon Valley när de bygger sajter, appar och tjänster. 

Under denna utbildning får du lära dig hur du kan arbeta med beteendedesign och nudging i din digitala marknadsföring.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Hur hjärna, hjärta och beteenden hänger ihop – förståelse för beteenden utifrån ett inlärningspsykologiskt och neurovetenskapligt perspektiv
– Grundläggande principer för hur människor fungerar i praktiken – och hur du kan utnyttja det för att förändra beteenden i din digitala marknadsföring och utformning av appar, sajter och tjänster.
– Triggermodellen och hur du kan analysera, segmentera och identifiera önskvärda beteenden utifrån din målgrupps förmåga och motivation
– Hur du utifrån forskning om tankefel kan skapa kommunikation, design och copy som konverterar bättre
– Beteendedesignträdet – ett ramverk för hur du genom verktygen för beteendedesign enklare kan implementera beteendedesign i din verksamhet
– Hur du utformar budskap och design som fungerar för en specifik mottagare
– Hur du designar insatser för öka konvertering
– Modeller och verktyg för att du själv ska kunna arbeta med eller leda workshops i beteendedesign på din arbetsplats

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Utbildningen är för dig som vill förstå kunden och som arbetar med att på olika sätt påverka människors beteenden genom exempelvis sajter, appar, kampanjer, PR-uppdrag, tjänstedesign eller regelrätt produktutveckling.

– Marknads– och kommunikationsansvarig
– Kommunikatör och PR–ansvarig
– Försäljningsansvariga
– Byråer
– Strateger 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
– Förstå vilka faktorer som driver – eller hindrar – ett beteende
– Kunna analysera och segmentera din målgrupp på beteendenivå
– Ha  kunskap och självförtroendet att driva beteendedesignprojekt på din arbetsplats
– Designa tjänster som konverterar bättre

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00 Välkomnande och introduktion till dagen 

09.15 Introduktion till beteendedesign
En kort introduktion till beteendedesign, dess ursprung i beteendeekonomi och dess huvudpersoner. Vi går igenom hur beteendedesign används för att påverka beteenden överallt från regeringsnivå ner till din lokala ICA-handlare. 

09.45 Hjärnan, hjärta och beteenden
En grundläggande förståelse för beteenden utifrån ett inlärningspsykologiskt och ett neurovetenskapligt perspektiv. Vi presenterar några grundläggande principer för hur människor fungerar i praktiken – och hur du kan utnyttja det för att förändra beteenden. 

10.30 Paus

10.45 Triggermodellen
Med hjälp av Stanfordprofessorn B.J. Foggs triggermodell lär vi dig att analysera och segmentera din målgrupp utifrån dess förmåga och motivation. Vi går igenom varför du inte bör förlita dig på personlighetspsykologiska modeller såsom Myers Briggs för att förstå din målgrupp utan lär dig istället fokusera på beteenden. 

12.00 Lunch

13.00 Skapa konvertering
Med avstamp i forskning om tankefel och med hjälp av exempel från verkligheten lär vi dig skapa kommunikation och design som konverterar bättre. Du får konkreta uppslag på insatser du kan kopiera till din egen kontext och en förståelse för vilka mänskliga svagheter du kan dra nytta av.

15.00 Paus

15.15 Beteendedesignträdet
Vi sammanfogar verktygen vi gått igenom under dagen och placerar de i ett sammanhang med hjälp av beteendedesignträdet – ett enkelt ramverk som hjälper dig att implementera beteendedesign på din arbetsplats. 

16.15 Action plan och summering av dagen
Dagen summeras genom att du som deltagare skapar en konkret actionplan för hur du kan börja beteendedesigna redan nästa vecka. 

16.45 – 17.00 Avslutning

Information

  • Datum: 6 februari 2019
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Kapitel 8,  Klarabergsviadukten 90, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:           Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

Ytterligare kurstillfällen


KURSLEDARE 

beteendedesignNiklas Laninge
Niklas Laninge är psykolog och författare. Niklas arbetar som psykolog och beteendedesigner på Gullers Grupp. Hans kunder är samhällsaktörer och hjälper dem att skapa tjänster och kommunikation som får kunden att agera. Niklas har lång erfarenhet av att utveckla digitala gränssnitt, både i sin roll som entreprenör och konsult. Genom åren har han bland annat arbetat med SEB, Doberman och uppstickarbanker Dreams samt en rad myndigheter. Tillsammans med Arvid Janson har han skrivit två böcker om beteendedesign.

 

beteendedesignArvid Janson
Arvid Janson är civilingenjör med en andra examen i marknadsföring. Han har under sin karriär grundat flera företag med beteendeförändring som den gemensamma nämnaren. Idag driver han All Day Every Day där han som designer och produktspecialist hjälper företag bygga lättanvända och tilltalande digitala produkter. Tillsammans med Niklas Laninge har han skrivit boken Beteendedesign – Psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar. 

Vad tyckte tidigare deltagare?

Kurs i beteendedesign och nudgingEn super-intressant kurs på en bra nivå som gav många konkreta tips! 

Sabine Tatiana Hourani, digital art director, iZettle

 

Kurs i beteendedesign och nudgingEn väldigt intressant och inspirerande utbildning. Den väckte många idéer som kan komma väl till användning i mitt arbete.

Sara Söderberg, application specialist, Health Solutions

Alla utbildningar