Dela sidan:

Dark Social kallas all webbtrafik som härrör från när en URL delas utan att man kan spåra ursprunget och trafiken markeras som direkttrafik i analysverktyget. Ofta handlar det om länkar via direktmeddelanden på Instagram Stories, kopierade URL:er i privata chattar på Facebook Messenger eller så kallade snaps.

För marknadsförare innebär Dark Social ett djupt hål i insikterna från sociala medier- och kommunikations-appar. Exempelvis kan en länk eller ett varumärkesfoto delas via Snapchat utan möjlighet att spåra engagemanget och därigenom mäta värdet. Men något håller på att hända. Exempelvis förflyttas Snapchat från att vara stängd och privat, till en plattform där det tidigare ospårbara kan följas och belysas genom ny teknologi. Just därför kan Snapchat användas av varumärken för att blottlägga och spåra trafiken och engagemanget som sker i dessa typer av kanaler.

DU FÅR LÄRA DIG:
– Vad Dark Social är och hur det fungerar
– Vad som gör att delningar i Dark social är de viktigaste delningarna
– Hur du kan påverka och till viss del kontrollera delningarna som sker
– Hur du spårar och mäter varifrån delningarna kommer
– Hur du på bästa sätt marknadsför i sociala medier för att maximera nyttjande av Dark Social-kanaler
– Hur du skapar ett mervärde för användarna utan att störa, till exempel genom att använda mjukare budskap utan aggressiv CTA
– Vad som passar ditt företag -  Snapchat eller Instagram Stories?
– Hur du kan använda dolda influencers i din marknadsföring
– Hur du anpassar er innehållsstrategi för marknadsföring i Dark Social

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Kursen riktar sig främst till dig som arbetar strategiskt eller operativt med sociala medier, men är relevant för alla som arbetar med någon form av kommunikation eller marknadsföring. 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Efter utbildningen ska du kunna:
– Förstå vad den stora marknadsutmaningen Dark Social innebär
– Bättre härleda och mäta trafiken från Dark Social
– Utforska och förstå det bättre och lära dig tricken som gör att du kan anpassa och förbereda verksamheten, samt utnyttja möjligheterna det för med sig.
– Anpassa er innehållsstrategi för marknadsföring i Dark Social

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00    Välkomna och introduktion

09.30    Vad är Dark social?
- Vad är omfattningen av det och på vilket sätt förändras den framtida kommunikationen?
- Var pågår Dark Social?
- Socialt lyssnande och varför delning i Dark Social är den viktigaste typen av delningar

10.30    PAUS

10.45    Skapa lokala communities
- De dolda influencerna, varför människor lyssnar på dem och hur du kan använda dem i din marknadsföring – gemensam diskussion

11.30    Dark social är för människor och inte affärer 
- Företaget och dess publik – när vägarna korsas
- Hur Dark Social skiljer sig från andra kanaler
- Snapchat vs Instagram Stories
- Hur man skapar innehåll för Dark Social som ger ett mervärde utan att störa

12.30    LUNCH

13.30    Att mäta det omätbara
- Hur man djupdyker i mätning och analys av insikterna och användarbeteendet som förklarar Dark Social, med hjälp av andra funktioner i organisationen – gemensam diskussion.

14.15    Se utmaningarna som en möjlighet
- Så här har andra företag lyckats inom Dark Social
- Hur du kan göra utmaningen till insikter och möjligheter för att sätta budgets och optimera kampanjer
- Hur du och ditt företag bör gå fram när du tar de första stegen i er Dark Social-marknadsföring
- Handlingskraftiga råd hur man hanterar detta – gemensam diskussion

15.15 - 16.00    Summering och avslut

Information

  • Datum: 22 maj 2018
  • Tid: 09.00–16.00
  • Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
  • Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Kontakt: Magnus Norrman
    magnus.norrman@resume.se
    070 729 37 21

Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE

lisaLisa Strøm Pedersen
Lisa Strøm Pedersen är Head of Social Media Operations och utbildare på digitalbyrån Esatto. Lisa jobbar dagligen med en rad stora varumärken, deras sociala medier-strategier, närvaro och resultat. Hon har de senaste åren hjälpt företag att vara först ut att agera och lyckas med nya sociala medier-koncept som till exempel Social Selling. Hennes breda kunskaper inom marknadsföring, digitalt och sociala medier gör att hon kan hjälpa dig att se helheten i nya koncept och ge dig praktiska exempel som du på en gång kan integrera i din affärsverksamhet.

 

Nathalie

Nathalie Olsson
Nathalie jobbar som Social Media Strategist på digitalbyrån Esatto. Dagligen hjälper hon kunder med att skapa strategier och innehåll som når ut och engagerar, men har tidigare även jobbat med annonsering, optimering och community management. Nathalie har erfarenhet från att jobba inhouse på globala företag och e-handelsbolag och har förståelse för vad som intresserar och fångar en målgrupp inom sociala medier. Hon har stor koll på branschen, vet vad som fungerar och vilka nyheter som släpps - och kan hjälpa dig att hänga med i den snabba utvecklingen. 

 

 


 

Vad tyckte tidigare deltagare?

 Dark social“En riktigt bra kurs. Jag skulle vilja att alla på min avdelning går den här kursen!”

Caroline Sönnerlid, digital strateg, Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö

Alla utbildningar