Dela sidan:

UTBILDNINGENS MOMENT:

1. Verktygslådan för kommunikation i externa kanaler
Hur ekosystemet för kommunikation i externa kanaler hänger ihop och hur du kan arbeta med marknadsföring i sociala medier, använda influencers, content marketing/native marketing, sökordsmarknadsföring, videoannonsering, programmatisk handel, digital utomhusreklam och displayannonsering.

2. Verktygslådan för digital marknadsföring i egna kanaler
Du får lära dig hur du kartlägger ekosystemet för kommunikation i egna kanaler och kan arbeta med till exempel hemsida, redaktionella nyhetsbrev och sociala medier.

3. Strategi för digital marknadsföring
Hur du sätter upp en strategi för din digitala marknadsföring utifrån kortsiktiga och långsikta mål. 

4. Kundens beslutsprocess och kundresan i en digital värld
Utifrån kunskaper i mänskliga beteteenden går vi igenom hur kundens beslutsprocess går till i en digital värld. Vi går även igenom hur du kan arbeta med kundresan och karlägga kundernas olika steg fram till köp.

5. Att använda kunddata
Vi går igenom vilka datakällor som finns, hur du läser datan och vad du behöver känna till om personlig integritet och GDPR. 

6. Att mäta kampanjer och sätta upp KPI:er

7. Att skriva briefer och bli en effektivare kravställare

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som vill få en helhetsbild av hur du kan arbeta med marknadsföring och kommunikation i digitala kanaler, med fokus på förståelse för det digitala ekosystemet och hur olika digitala kanaler fungerar, till exempel:

  • Marknadsförare och marknadschefer
  • Kommunikatörer och kommunikationschefer
  • Digitala strateger
  • Social media managers
  • Produktchefer och produktansvariga
  • Försäljningsansvariga  

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du får kunskap och praktiska verktyg för hela marknadsföringsprocessen utifrån ett övergripande perspektiv med fokus på digitala ekosystemet och dess förutsättningar samt en djupdykning inom olika digitala kanaler.

Anmäl dig här »

PROGRAM 

DAG 1

09.00-09.20 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion av kursledare och deltagare
  • Genomgång av dagen: tider och agenda
  • Syfte och mål

09.20-10.15 Människan bakom kunden

  • Få kunskap om hur hjärnans funktion påverkar dina kunders beteenden
  • Hjärnan är nyckeln till effektiv kommunikation
  • Praktiska exempel och verktygslåda för att skapa effektiv kommunikation

10.15-10.30 Paus

10.30-12.00 Drivkrafter och kundresan

  • Kundernas drivkrafter
  • Tips på hur du förtjänar kundens uppmärksamhet
  • Kundresan i en digital värld – vi går igenom modeller och kartläggger de olika stegen
  • Kundens beslutsprocess kopplat till köpresan - digital verktygslåda och exempel på KPI:er

12.00-13.00 Lunch

13.00-14.30 Data kopplat till kommunikation och marknadsföring

  • Så blir du dataläskunnig – vad är data, vilka datakällor finns det och hur samlas den in?
  • Att arbeta med data i samband med marknadsföring
  • Det här behöver du kunna om Dataskyddsförordningen/GDPR

14.30-15.00 Att arbeta med digital strategi

  • Vad ingår i en digital strategi och hur tillämpas den i praktiken
  • Kortsiktiga vs långsiktiga marknadsföringsresultat – riktlinjer för hur du bör arbeta

15.00-15.15 Kaffe 

15.15-16.20 Det digitala ekosystemet – kommunikation i egna kanaler  

  • Identifiering och kartläggning av det digitala ekosystemet
  • Att effektivisera den egna hemsidan – mätning och uppföljning
  • Så här arbetar effektivt med redaktionella nyhetsbrev – checklistan
  • Så här arbetar du effektivt med egna sociala medieplattformar – verktyg

16.20-16.30 Sammanfattning dag 1

 

DAG 2

09.00-10.15 Det digitala ekosystemet – kommunikation i externa kanaler

  • Effektiv marknadsföring i sociala medier – tips
  • Hur du arbetar med influencer marketing – microinfluencer vs macroinfluencer – viktigt att tänka på

10.15-10.30 Paus

10.30-12.00 Digitala ekosystemet – kommunikation i externa kanaler fortsättning

  • Att arbeta effektivt med content marketing/nativ marketing – så här gör du
  • SEO och sökordsmarknadsföring – verktyg och exempel
  • Rörlig bild/videoannonsering – praktiska tips
  • Digital audio

12.00-13.00 Lunch

13.00-14.30 Digitala ekosystemet – kommunikation i externa kanaler fortsättning

  • Digital utomhusreklam
  • Displayannonsering – möjligheter och utmaningar
  • Programmatisk handel – viktigt att ha kunskap om
  • Effektiva sätt att kombinera digitala och traditionella kanaler – exempel

14.30-15.00 Kommunikativt koncept och kampanjeffekt 

  • Så arbetar du fram ett kommunikativt koncept – exempel
  • Kampanjeffekt och KPI:er

15.00-15.15 Kaffe

15.15-16.00 Konsten att skriva en brief och bli en effektiv kravställare

  • Så skriver du en tydlig brief - checklista
  • Så blir du en effektiv kravställare, både internt och externt  

16.00-16.20 Trendspaning

  • Vi lyfter blicken och kikar på några av de trender som är aktuella just nu

16.20-16.30 Tid för frågor / Avslut

 

Information

  • Datum: 23 oktober - 24 oktober 2019
  • Tid: 09.00–16.30 (båda dagarna)
  • Plats: Stockholm City
  • Pris: 17 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg under båda dagarna)
  • Vid frågor, kontakta:            Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE

Kurs i digital marketing

Lena Brandenfeldt
Lena Brandenfeldt driver konsultföretaget Brandenfeldt Sales and Marketing och är delägare av sociala mediebyrån Instly. Hon har i sitt uppdrag arbetat med företag som Åhléns, Indiska, Universal Music, Lyko, Junibacken och Life of Svea. Lena har mångårig erfarenhet av marknadsföring, kommunikation, försäljning och affärsutveckling och har tidigare arbetat med företag som MTG, DoubleClick, Apoteket AB, Coop, KappAhl och Folksam. Lena föreläser och är specialiserad inom digitala medier, marknadsföring och digital transformation.

Alla utbildningar