Dela sidan:

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Rollen som kommunikationschef
  • Hur du kan organisera kommunikationsavdelningen
  • Din roll som chef och hur du lyckas i ledarskapet av ditt interna team och externa resurser
  • Hur du lyckas i arbetet med att köpa in byrå- och konsulttjänster
  • Lagar, regler och förordningar som du som kommunikationschef bör känna till
  • Hantering av konflikter och stress i organisationen
  • Hur du kan skapa en årlig kommunikationsplan och sätta mål och följa upp arbetet
  • Krishantering

Under utbildningen arbetar vi med flera case då du får praktisera teoretiska kunskaper genom verklighetsnära träning.

En viktig del av utbildningen är erfarenhetsutbytet och handledning deltagare emellan. Ett nätverk som du kan ha stor nytta av långt efter utbildningen.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Du som är kommunikationschef, eller liknande roll, och vill utvecklas i din roll eller du som är på väg bli kommunikationschef.

MÅL MED UTBILDNINGEN:

  • Förstå de viktigaste ansvaren i rollen som kommunikationschef
  • Få insikt om vilka utmaningar just du kan ha eller få som kommunikationschef
  • Få insikt om vad du behöver utveckla och jobba vidare med
  • Bli trygg i din roll 

Ett diplom delas ut till samtliga deltagare som genomfört båda kursdagarna.

Anmäl dig här »

PROGRAM

DAG 1: 

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Ice breaker – deltagarnas förväntningar och kort personlig presentation
  • Presentation av kursledare och upplägg

09.45 Rollen som kommunikationschef

  • Rollen igår, idag och i morgon. Ansvar och avgränsningar
  • Kommunikationschefens roll i organisationen
  • Kommunikation vs marknadsföring - skillnader

10.15 Kaffe

10:30 Kommunikationsavdelningen

  • Hur du kan organisera den optimala avdelningen
  • Att använda resurser inhouse vs. Konsulter, fördelar och nackdelar
  • Att köpa byråtjänster/konsulttjänster

12:00 Lunch 

13:00 Kommunikationsavdelningen fortsättning

  • Lagar, regler, etik och moral
  • Att leda ett team med egen och extern personal

15.00 Kaffe 

15:15 Workshop: Så strukturerar du en kommunikationsplan

16.30-17.00 Sammanfattning och dagens insikt

 

DAG 2: 

09:00 Reflektioner från gårdagen

09:30 Krishantering

  • Grunderna i krishantering
  • Exempel på lyckad och misslyckad krishantering

10.15 Kaffe

10:30 Människor under stress

  • Grundläggande om stress- och konflikthantering
  • Beteendestilar under stress och matchning av kommunikationsstil

12:00 Lunch 

13:00 Workshop – Att skapa en kommunikationsplan 

15:00 Fika

15:15 Workshop – Sammanfattning och redovisning av kommunikationsplan

  • Redovisning
  • Diskussion och utvärdering av cases

16:30 Sammanfattning av kursen, insikter och avslut

Information

  • Datum: 20 november - 21 november 2019
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Stockholm City
  • Pris: 17 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:             Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

KURSLEDARE

Kurs i diplomerad kommunikationschef

Helene Schöldsten
Helene Schöldsten är till vardags kommunikationschef på WSP Sverige, ett av Sveriges största företag inom rådgivning och samhällsutveckling. Hon har över 25 års erfarenhet inom kommunikation och marknadsföring och har en lång karriär som chef och specialist på Microsoft i Sverige och i USA. Helene har arbetat som Account Director på flera välkända byråer som Digitas, Grow och Isobar/Dentsu Aegis inom digital kommunikation och  Brand development. Hon utbildar och håller föreläsningar inom kommunikation, varumärkesutveckling och personligt ledarskap, bland annat som ledare för Resumés nätverk för kommunikationschefer. Hon är även utbildad coach och terapeut och arbetar med personlig utveckling för individer.

Kurs i diplomerad kommunikationschef

Stefan Melin
Stefan Melin började som utbildningskonsult inom Kinnevik och MTG i slutet av 90-talet och har en gedigen erfarenhet som utbildare inom sälj, marknad, kommunikation och ledarskap. Sedan ett par år har Stefan främst fokuserat på grupp- och individutveckling med fokus på beteende och kommunikation. Han driver gärna visions- och missionsfrågor med en faciliterande och modererande approach. Stefan har mer än 20 års erfarenhet av beteende- och kommunikationsanalys.

Alla utbildningar