Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Till alla utbildningar

Diplomerad social media manager

Sociala medier, Medieval & marknadsstrategi

Att vara ansvarig för sociala medier kräver ofta att du har en multikompetens – du ska kunna tänka strategiskt, kommunicera kreativt, analysera data, ha teknisk förståelse och samtidigt kunna samarbeta mellan olika funktioner och avdelningar. Denna utbildning syftar till att stärka dig som arbetar med sociala medier i din roll och att ge dig kunskaper och färdighet i att ta fram en strategi, planera, produktionsleda, budgetera, arbeta med kundvård och krishantera. Stor vikt ligger även vid hur du tar fram kreativa koncept, skapar engagemang och mäter och analyserar resultatet av dina aktiviteter.

Om utbildningen

I rollen som sociala medier-ansvarig är det lätt att känna sig otillräcklig och splittrad. Dessa två dagar ska därför ge dig som arbetar med sociala medier en ökad trygghet i din yrkesroll, ge dig insikt om olika vägval för att lösa såväl dagliga utmaningar som strategiska beslut samt förståelse för hur och när du kan ta in hjälp av verktyg eller externa resurser. 

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Rollen som social media manager och hur du hanterar kravet att vara såväl strategisk och analytisk som tekniskt kunnig
  • Hur du tar fram en strategi för sociala medier utifrån organisationens övergripande marknadsstrategi och affärsplan
  • Hur du kan planera, produktionsleda och budgetera  
  • Kundvård och krishantering i sociala medier
  • Hur du tar fram kreativa koncept och skapar engagemang
  • Dina verktyg som social media manager
  • Mäta och analysera resultat i sociala medier
  • Hur du blir en bra beställare

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med och/eller ansvarar för sociala medier, till exempel:

  • Social media managers
  • Marknadsassistenter
  • Marknadsansvariga
  • Digitala marknadsförare
  • Online marketing managers
  • Community managers
  • Kundtjänstmedarbetare med ansvar för sociala medier

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:

  • Utveckla din förmåga att arbeta självständigt i din roll som social media manager
  • Få bättre färdigheter för att mer effektivt kunna utföra ditt arbete, både strategiskt och praktiskt
  • Kunna ta fram en budget och räkna på resultatet av aktiviteter i sociala medier
  • Känna dig trygg i rollen som beställare och leverantör i sociala medier
  • Få med dig en verktygslåda med verktyg som underlättar ditt arbete

Ett diplom delas ut till samtliga deltagare som genomfört båda kursdagarna.

Dela kursen

Program

DAG 1

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till kursen och kursupplägget