Dela sidan:

I en värld av allt mer likartade produkter blir varumärket och förpackningen avgörande för att kunna differentiera sig och driva försäljning. De flesta produkter som lanseras får klara sig utan stora lanseringskampanjer och är helt beroende av att förpackningsdesignen själv gör jobbet i hyllan. En ständigt ökad försäljning online i allt fler produktkategorier ställer också nya krav på förpackningsdesignen. Så hur kan man vara säker på att en förpackningsdesign säljer? 

Denna kurs handlar om hur du med insikter, analys och designmetodik tillsammans med din byrå skapar design med hög kommersiell effekt i en värld där försäljning drivs både online och i traditionell retail. Du får lära dig vad som är viktigt att tänka på i både insiktsarbete och brief till själva designarbetet och uppföljningen av det.

Inspiration, case studies och insikter blandas med break out sessions där en fråga arbetas igenom i mindre grupper och sen gås igenom tillsammans.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
Med utgångpunkten att säkerställa försäljningseffekt går vi under utbildningsdagen igenom följande punkter

– Vilka insikter och analyser du behöver för att kunna göra en brief som optimerar designeffekten
– Vilka delar en brief ska innehålla och hur de ska beskrivas för säkerställa rätt inriktning på designarbetet och en effektiv designprocess
– Vilka faser behöver en designprocess för att säkerställa både effektivitet, arbetsglädje och designeffekt
– Olika metoder för att få konsumentens röst hörd i designprocessen
– Hur man utvärderar designförslag
– Hur man mäter designens effekt och hur man kan bygga ett kunskapskapital för att bli ännu mer träffsäker i designlösningarna

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Utbildningen riktar sig till dig som arbetar med och ansvarar för förpackningsdesign, till exempel:

– Marknadschefer
– Brand managers
– Produktchefer

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få insikter och kunskaper i hur man på ett metodiskt och lustfyllt sätt kan driva processer som skapar förpackningsdesign med hög kommersiell effekt. 

Anmäl dig här »

PROGRAM

09.00–09.20 Välkomnande och introduktion
Introduktion av kursledare och deltagare
Genomgång av dagen: tider och agenda

09.20–11.00 Insikter och analys

– Vilka metoder finns för att skapa insikter som skapar kommersiell effekt?
– Vilka insikter behöver finnas på plats för att säkerställa designeffekt?
– Hur analyserar man insikterna för att få fram rätt underlag för designarbetet?

11.00–12.00 Brief

– Vilka delar behövs för att skapa en tydlig grund för att uppnå maximal designeffekt?
– Hur formulerar man briefen utifrån de olika delarna för att skapa maximal tydlighet, ge riktning mot önskad effekt och motivera designteamet?
– Hur sätter man en brief som är både kommersiellt relevant och motiverad? 
– Vilka delar är viktigast ur en designers perspektiv? Och vad motiverar designern? 

12.00–13.00 Lunch

12.00–14.30 Designprocessen

– Hur kan man utveckla den traditionella designprocessen för att säkerställa effekt i båda fysiska och digitala försäljningskanaler?
– Hur kan man integrera konsumentens röst i processen och hur utvärderar man designförslag under arbetets gång ur ett designeffekt-perspektiv?
– Hur ger man feedback som motiverar designteamet och styr arbetet i en riktning som ger hög kommersiell effekt? 

14.45–15.00 Paus 15 minuter 

15.00–16.30 Designeffekt

– Hur kan man mäta designens effekt? Genomgång av mätmetoder för kundmötet både fysiskt och online.
– Vad kännetecknar design med hög kommersiell effekt? Genomgång av exempel från mat, near och non-food.

16.30–17.00 Avslutning

– Sammanfattning av dagen – de viktigaste delarna av varje del som executive summary
– Utvärdering

Information

  • Datum: 13 september 2018
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Kapitel 8,  Klarabergsviadukten 90, Stockholm
  • Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Kontakt: Magnus Norrman
    magnus.norrman@resume.se
    070 729 37 21

Anmäl dig här »


KURSLEDARE

förpackningsdesign
Andre Hindersson
Andre Hindersson, är medgrundare och vd för designkontoret Silver. André har varit ansvarig för svenska och internationella förpackningsuppdrag för bland annat H&M, ICA, Orkla, Unilever, Nestlé, Oriflame och Mondelēz och varumärken som Marabou, Pauluns, Felix och ACO. André har belönats i internationella förpackningsdesigntävlingar som Red Dot och Pentawards. 

 

Alla utbildningar