Dela sidan:

Målet med denna utbildning är att både bredda och fördjupa dina kunskaper i Google Analytics. Extra fokus läggs på de delarna i Google Analytics som du som jobbar med marknadsföring och kommunikation kan ha extra nytta av.

Kursen ger dig grunderna för digital transformation, det vill säga hur företag kan gå mot att fatta fler beslut baserade på digital data och se resultat i samma verktyg.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Introduktion till Google Analytics och webbanalys
– Hur Google Analytics fungerar och vad är viktigt att tänka på vid setup
– Introduktion till Google Tag Manager
– Genomgång av de viktigaste rapporterna i Google Analytics
– Genomgång av Kampanj- och Konverteringsspårning
– Analys med hjälp av segment och anpassade rapporter
– Genomgång av remarketing, attribution och multi channel funnels
– Hur Data Studio används för att bygga dashboards och underlätta rapportering

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL DIG SOM:
– Vill ha spetskompetens inom Google Analytics
– Vill förstå vad er kommunikation och marknadsföring ger för effekt
– Vill förstå användare på er egen webbplats eller app
– Vill arbeta datadrivet med den digitala närvaron
– Arbetar både inhouse eller på byrå

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
– Få spetskompetens i Google Analytics
– Förstå och använda rapporter och data i Google Analytics
– Lära dig spåra och utvärdera effekter av olika kampanjer
– Bli inspirerad kring hur man arbetar datadrivet för att optimera din digitala närvaro

Anmäl dig här »

 

PROGRAM 

09:00 Presentation och introduktion till webbanalys
Introduktion, presentation och förväntningar.

09:15 Vad behövs för att lyckas med webbanalys

09:30 Övning – Ta fram och mäta KPI:er

10:00 Hur fungerar Google Analytics?
Vi går igenom hur Google Analytics är uppbyggt och hur man gör för att samla in data på rätt sätt.

10:30 Fika

10:45 Gränssnitt och tolkning av rapporter
Vi går igenom de viktigaste siffrorna, dimensionerna och rapporterna och djupdyker i hur man ska tolka dessa.

11:30 Att sätta upp mål
Vi tittar på hur man sätter upp mål och vilka olika typer av mål som man kan sätta upp i Google Analytics.

12:00 – Lunch

13:00 Att följa upp kampanjer
Vi går igenom hur man följer upp sina egna kampanjer med hjälp av kampanjspårning, vad som är viktigt att tänka på när man taggar sina kampanjer och vilka rapporter man bör fokusera extra på som markandsförare.

14:00 – Remarketing och koppling till Adwords
Vi undersöker en av de mer avancerade funktionerna i Google Analytics som kallas för Remarketing. Vad ska man ha det till och hur sätter man upp det. Vi kommer också titta på hur man kopplar ihop och analyserar Adwords med Google Analytics.

14:30 - Fika

14:45 - Introduktion till multi channel funnels och attribution
Under detta pass kommer vi fokusera på hur man analyserar och förstår på vilket sätt olika kanaler har bidragit till konverteringar. Vi går igenom både teorin och rapporterna.
15:30 - Underlätta rapportering med hjälp av datastudio
Vi går igenom hur du kan underlätta rapportering med hjälp av datastudio.
16:15 Summering
16:30 - Slut

Information

  • Datum: 24 januari 2018
  • Tid: 09.00–16.30
  • Plats: Mindset Konferens, Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm
  • Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Kontakt: Magnus Norrman
    magnus.norrman@resume.se
    070 729 37 21

Anmäl dig här »


KURSLEDARE

Johan

Johan Johansson
Johan Johansson är digital analytiker på Outfox, som är en Google Analytics certified partner. Han är en av Sveriges främsta Google Analytics-experter. Johan har över 5000 timmars erfarenhet av arbete med digital analys och över 400 som utbildare i Google Analytics. Hans kurser är roliga och han förklarar komplexa ämnen på ett enkelt och tydligt sätt.

Alla utbildningar