UTBILDNINGENS MOMENT:

  • Historik och utveckling av influencers i medielandskapet
  • När influencers passar i din marknadsplan
  • Den perfekt matchen – att välja influencers för ditt varumärke
  • Skillnaden på influencers i olika sociala medier (Youtube/Instagram/blogg mfl.)
  • Vad bör du tänka på i ett samarbete – tips och tricks
  • Fallgropar – rättigheter & PR-hantering
  • Prissättning – vad är ett bra pris?
  • Uppföljning och mätning – hur vet jag om mitt samarbete varit framgångsrikt?

Under dagen får vi besök av influencers och agenter som berättar hur de ser på samarbeten.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
– Marknadsavdelningar -som vill få en bättre förståelse för Influencer marketing
– Byråer som vill fördjupa sin kunskap inom samarbeten med profiler

MÅL MED UTBILDNINGEN:
I den här utbildningen får du en grundlig förståelse för hur samarbeten med influensers går till, hur ditt varumärke får bäst utväxling i ett samarbete, förståelse för vilka utmaningar det finns, när samarbeten blir bra och vad för vanliga misstag som görs. Vi pratar om olika format och typer av samarbeten, kreativitet och hur man med hjälp av influencers kan öka försäljning och förflytta varumärken. 

 anmäl dig här

PROGRAM

09.00–09.45 Välkomnande och introduktion
– Introduktion till medielandskapet och dagens influensers.
Från Elisabeth Taylor till Pewdiepie. Medielandskapet och influencernas position, från blogg till Youtubers och Instagramprofiler. 

10.00–11.45 Den perfekta matchen
– Vilka faktorer avgör en bra match och hur ser ett bra samarbete ut? Hur arbetar du med uppdragsbeskrivningar, arbetsflöden och hur tar du fram ett kreativt koncept som passar med kampanjer och varumärken.  

12.00-13.00 Lunch

13.00–13.45 Inspiration från influensers
– Agenter och influencers berättar på hur dom ser på samarbeten. Gäst Fredrik Palmberg försäljningschef på Splay. 

14.00–14.45 Case och inspiration
– Exempel på lyckade samarbeten och lärdomar från kollaborationer med profiler. Vanliga misstag, do and dont’s, tävlingar och succéer. 

15.00–15.45 Workshop
– Vi arbetar fram strategier tillsammans med gruppens deltagare, baserat på en riktig brief. 

16.00–16.45 Rättigheter, kostnader och PR-hantering & Uppföljning
– Allt du behöver veta innan ett samarbete. Annonsmärkning, PR, hur mäter man korrekt, följa upp, förhandling och värdesättande av ett influencer samarbete. 

17.00 Kursen avslutas

Anmäl dig här >>

Information

Datum: 16 maj 2017
Tid: 09.00–17.00 
Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@resume.se
070 729 37 21

 

KURSLEDARE

Fredrik 
Fredrik Hermelin
Fredrik Hermelin jobbar som digitalstrateg på mediebyrån Mindshare. Där ansvarar han bland annat för en av Sveriges största annonsköpare där influencer samarbeten är en given del i medieplanen. Fredrik började sin karriär på säljasidan med fokus på just influence marketing på Sveriges största bloggportal. Han har även arbetat med konceptförsäljning/creative sales inom esport/gaming, mode och nyheter. Med sin mångåriga bakgrund inom att såväl sälja och köpa influencers har Fredrik en omfattande erfarenhet inom området och i denna kurs kommer han kunna ge en djuplodad inblick i båda perspektiven, och vad som krävs för att skapa välfungerande samarbeten samt presentera case och insikter från faktiska samarbeten. 

Fredrik 2
Fredrik Palmberg
Fredrik Palmberg är försäljningschef på Splay, ett digitalt mediehus och Nordens ledande aktör inom influencer marketing och produktion av innehåll för samtliga sociala plattformar. Som försäljningschef på Splay hjälper Fredrik många av Sveriges största varumärken att bli framgångsrika i sociala medier och kommer tillsammans med en av Splays influencers dela med sig av praktiska och konkreta råd för hur man på bästa sätt når igenom mediebruset med engagerande innehåll. 

Alla utbildningar