Dela sidan:

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Nätverk, föreningar och managers – vad skiljer dem åt och när du ska att använda influencers
  • Verktyg för att identifiera och hitta rätt influencer för ditt varumärke
  • Hur lyckade samarbeten kan leda till ökat engagemang och konvertering och vilka fallgropar du ska undvika
  • Prissättning – vad är ett rimligt pris och hur du räknar på olika influencer-aktiviteter
  • Förhandling – hur du förhandlar med en influencer, manager eller ett nätverk
  • Avtal – så undviker du de vanligaste fallgroparna och vad du bör tänka på i samarbetet med influencers

Utbildningen varvar föreläsningar med gruppövningar. Efter utbildningen får du tillgång till de mallar och modeller som vi arbetar med under dagen. 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Kursen riktar sig till dig som arbetar med eller ansvarar för influencer marketing, till exempel:

  • Marknadsassistenter
  • Marknadsansvariga
  • Digitala marknadsförare
  • Social media ansvariga
  • Online marketing managers

MÅL MED UTBILDNINGEN:

  • Insikt i hur du får mest ut av ett samarbete med influencers
  • Förmåga att hitta rätt influencers och ta fram koncept som engagerar både influencers och dess följare
  • Kunna ta fram en budget och räkna på resultatet av influencer marketing
  • Förståelse för hur du förhandlar med en influencer, en manager och ett nätverk
  • Kunna ta fram ett avtal för samarbeten med influencers
Anmäl dig här »

PROGRAM

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till influencer marketing 

09.15 Influencers och ekosystemet

  • Vem blir influencer, vad är det som gör att en influencer lyckas och vilka influcencers tenderar att generera högst engagemang bland följarna
  • Olika typer av influencers
  • Därför är det viktigt att förstå olika typer av communities och dess olika roller
  • Influcencer marketings ekosystem: nätverk, föreningar, managers etcetera. Vi går igenom vilka olika roller som finns och när du ska vända dig till dessa

10.15 Kaffe

10.30 Att skapa lyckade samarbeten

  • Hur du väljer rätt i djungeln av influencers och vilka som passar för olika samarbeten
  • Exempel på autentiska, kreativa koncept som konverterar nya följare och kunder
  • Olika typer av lyckade samarbetsformer
  • Övning i att ta fram ett kreativt koncept och hitta rätt influencer

12.00 Lunch

13.00 Budgetera och förhandla

  • Vad kostar det att jobba med en influencer?
  • Exempel och räknesätt som hjälper dig att räka på influencer-aktiviteter
  • Olika typer samarbetsformer – ambassadörskap, enstaka samarbeten och produktsponsring
  • Förhandlingsutrymmet: tips på hur du förhandlar med en influencer, en manager eller ett nätverk
  • Workshop i att ta fram en budget

15.00 Kaffe

15.15 Avtal

  • Beståndsdelarna av ett avtal med en influencer
  • Fallgropar – lär dig misstagen som kan kosta dig och influencern både förtroende och engagemang
  • Långsiktiga relationer: så vårdar du relationen med dina influencers

16.30-17.00 Sammanfattning/ Tid för frågor / Avslut

Information

  • Datum: 13 november 2019
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:             Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE
Kurs i Influencer marketing

Sara Öhman
Sara Öhman har arbetat med att hitta och skapa samarbeten med influencers i 10 år. Hon verkar idag som fristående konsult i gränslandet mellan influencers, nätverk, byråer och varumärken med att hjälpa dem få ut det mesta av samarbeten med influencers. Sara arbetar även med att ta fram digitala marknadsföringsplaner för både stora varumärken globalt och lokala organisationer i Sverige, vilket gör att hon har god insikt i hur du använder och når ut med både en liten och större budget. Hon är även en erfaren utbildare.

Alla utbildningar