Oavsett om ni redan har kundtjänst i sociala kanalerna, står i startgroparna eller befinner er på idéstadiet så är den här kursen för dig. Du får en utbildningsdag fylld av tips och knep som går att ta med sig och använda direkt i er dagliga kundservice. 

DU FÅR LÄRA DIG:
Hur man arbetar med sociala medier som verktyg för kundservice
Social listening - hur du hittar kunderna på nätet
– Att använda stödverktyg för kundtjänst
– Regler: integritet, dataskydd och utgivarens ansvar
– Ton, stil och språk som lämpar sig för kundservice i sociala medier
– Hantering av saklig kritik, troll, besvärliga situationer och personer i er offentliga dialog i de sociala kanalerna
– Vilken typ av tjänster som kunderna förväntar sig på nätet
– Forskning, erfarenhet och implementering i andra organisationer - vad som fungerar och vad som inte fungerar
– Hur man svarar kunder i sociala medier och hur skiljer det sig från de e-postmeddelanden
– Standardsvar kontra den personliga tonen – när ska man svara som sig själv och när ska man vara anonym representant för organisationen?

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med företagets kundtjänst/och eller kundtjänst, till exempel:
– Kundtjänstchefer
– Kundservicechefer
– Kundservicepersonal
– Pressansvariga
– Kommunikatörer

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
– En djupare förståelse för fördelar och utmaningar med Kundservice i sociala medier
– En grundstruktur för hur din organisation eller ditt företag kan arbeta löpande med kundtjänsten
– Större trygghet i att hantera kundtjänsten i de sociala kanalerna

 

anmäl dig här

PROGRAM 

09.00 Välkomna och introduktion

09.15 Sociala medier som verktyg för kundservice
– Därför är sociala medier den största samhälleliga förändringen sedan den industriella revolutionen.
– Teoretiska modeller för hur man kan arbeta i sociala medier.
– Övning: Testa en organisation i en social kanal. 

10.30 Vilka är de sociala mediekanalerna som passar för kundservice?
– Facebook, Twitter, Youtube, bloggar och LinkedIn som kundservicekanal
– Forum
– Chattjänster

11.00 Social listening - hur du hittar kunderna på nätet?
– Vad säger de om ditt företag i sociala medier?
– Verktyg för social listening
– Så arbetar du organiserat med att lyssna av
– Distribution av information i organisationen
– Vilka verktyg finns att använda? Gratis och betalverktyg

Övning: Sätta upp en omvärldsbevakning.

12.00 Lunch

13.00 Stödverktyg för kundtjänst
– Användning av video i kundservice
– Bilder, skärmdumpar, Skitch som pedagogiska verktyg.
– Wikis, Slideshare, och annan stödutrustning

14.00 Regler: integritet, dataskydd och utgivarens ansvar
– Vilka regler måste du förhålla dig till?
– Offentlig/Privat sektor
– Intern policy? Finns det?

14.45 Ton, språk och hantering av diskussion

15.30 Kundserviceorganisation – hur anpassar du den till arbetet i sociala medier?
– Hur fördela resurser för kundservice? 
– Metoder och verktyg för ärendehantering 

16.00 Uppföljning av de två övningsmomenten. Tid för frågor och summering av kursen.
 
17.00 Slut på utbildningen

Anmäl dig här >>

Information

Datum: 22 november 2017
Tid: 09.00–17.00 
Plats: Lundqvist & Lindqvist Klara strand, Klarabergsviadukten 90, Stockholm
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@resume.se
070 729 37 21


KURSLEDARE

Daniel
Daniel Erkstam
Daniel Erkstam är digital strateg på Salgado och en högt ansedd och mycket uppskattad utbildare och föreläsare inom sociala medier. Daniel har stor erfarenhet av att jobba strategiskt med organisationer som utökat sin kundtjänst i sociala kanaler. Han har även utbildat inom kundtjänst i sociala medier för såväl offentlig sektor som inom den privata sfären. Han har fem år i rad utbildat framtidens webbkommunikatörer på Medieinsitutet, med mycket goda omdömen från eleverna.

Alla utbildningar