Dela sidan:

Byråbranschen har låga etableringshinder och är i ständig förändring. Av de 100 största byråer som fanns för tio år sedan, finns inte många kvar. Den digitala utvecklingen har ändrat spelreglerna. Många management- och IT-företag köper upp byråer eller anställer kreatörer. Att fler och fler företag dessutom väljer att starta egna inhousebyråer gör att konkurrensen hårdnar. Behovet av en tydlig positionering, rätt differentierade och paketerade erbjudanden, smarta affärsmodeller, effektiva processer och försäljningsarbete för byråerna är därför stort.

UNDER DENNA UTBILDNING FÅR DU LÄRA DIG:

  • Hur du kan tänka strategiskt för att positionera verksamheten och vilka vinster det ger
  • Vikten av en smart affärsplan och hur du tar fram en sådan
  • Hur du bygger rätt kundportfölj för din verksamhet
  • Vad som är viktigt att tänka på kring ägardirektiv och styrelsearbete
  • Hur ledningsgruppen kan arbeta för att fatta fler, bättre och snabbare beslut
  • Att paketera och differentiera erbjudanden
  • Hur du sätter upp effektiva arbetsprocesser och skapar en hög omsättningshastighet för byråns uppdrag
  • Hur du kan öka och effektivisera den kreativa processen
  • Att arbeta med merförsäljning mot befintliga kunder
  • Hur du optimerar och skapar processer för det löpande arbetet med nyförsäljning

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

  • Dig som är ägare på en byrå
  • Dig som är vd eller byråchef på en byrå
  • Dig som är projektledare på en byrå 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare, ska få kunskap i och ökad förståelse för hur du kan få byråverksamheten mer lönsam, stabil och växande genom att arbeta mer metodiskt med verksamhetens olika delar.

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion
  • Syfte
  • Förväntningar

09.15 Styrning och affärsplanering

  • Vad som gör en byrå lönsam
  • Vad som är viktigt att tänka på kring ägardirektiv och styrelsearbete
  • Vad affärsplanen ska beskriva
  • Hur ledningsgruppen kan arbeta för att fatta fler, bättre och snabbare beslut

10.15 Kaffe

10.30 Positionering och erbjudande

  • Hur du bygger rätt kundportfölj
  • Hur du kan tänka när det gäller byråns positionering
  • Hur erbjudandet kan paketeras och kopplas till affärsmodellen
  • Olika betalningsmodeller

11.30 Lunch

12.30 Effektivitet

  • Hur du sätter upp effektiva arbetsprocesser och skapar en hög omsättningshastighet för byråns uppdrag
  • Hur den kreativa processen kan effektiviseras

14.0   Kundutveckling

  • Hur byrån kan arbeta för att inte missa möjliga uppdrag hos de befintliga kunderna

15.00 Kaffe 

15.30 Nyförsäljning

  • Hur du optimerar och skapar processer för det löpande arbetet med nyförsäljning

16.30-17.00 Sammanfattning och avslutning

Information

  • Datum: 9 oktober 2019
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Kapitel 8,  Klarabergsviadukten 90, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:            Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE

Håkan
Håkan Bodman
Håkan Bodman arbetar som managementkonsult på Inhouse och är specialiserad på att utveckla byråer. Håkan har tidigare arbetat på reklambyrå och som varumärkes- och kommunikationskonsult. Han är numera känd som ”byrådoktorn” och har under drygt 10 år hjälpt över 100 byråer i Sverige att växa, bli stabila och lönsamma.

Vad tyckte tidigare deltagare?

Kurs i lönsam byråVäldigt bra innehåll och många konkreta tips. En superbra kurs! 

Josefine Janossy, verksamhetschef, Hall Media

Kurs i lönsam byråEn mycket bra och konkret kurs. Kommer kunna använda detta på byrån redan imorgon! 

Petra Blixman, vd, Bazooka 

Alla utbildningar