Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Till alla utbildningar

Marketing Automation – rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt

Dataanalys & konvertering, Medieval & marknadsstrategi

Marketing automation innebär enorma möjligheter att bli mer träffsäker i sina erbjudanden. Det kan handla om en personaliserad webbsida eller superrelevanta emails och sms. Denna utbildning handlar om hur du tar fram en marketing automation-strategi, väljer en plattform som passar din verksamhet och steg för steg inför marketing automation i ditt företag. Du får lära dig hur du kartlägger kundens köpresa, samlar in och väljer kunddata, når ut med rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt och mäter dina insatser.

Om utbildningen

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Möjligheterna med datadriven marknadsföring och marketing automation för olika typer av verksamheter
  • Hur du kan skapa en marketing automation-strategi
  • Analys av det digitala ekosystemet och kundens köpresa ur ett marketing automation-perspektiv
  • Vilken kunddata du kan använda dig av och vad du får använda enligt lagstiftning
  • Hur du kan analysera vilka delar av din marknadsföring som du kan och bör automatisera
  • Hur du samlar in och väljer vilken data som är relevant
  • Hur du mäter hur bra det går, väljer KPI:er och dashboards, det vill säga följa upp och dra  slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
  • Hur du kan skapa en lead scoring modell, det vill säga värdera olika aktiviteter och poängsätta dina leads
  • Vilka som är de vanligaste marketing automation-systemen och vilka för- och nackdelar de har
  • Checklistor och guider 
  • Hur du kan skapa en konkret handlingsplan för att komma igång

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med digital marknadsföring, till exempel:

  • Marknadschefer eller marknadsförare
  • Försäljningschefer 
  • Produktchefer 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Efter kursen ska du kunna starta och driva marketing automation i din verksamhet. Du ska kunna skapa en plan för, samt leda marketing automation-arbetet. Du blir även en mer kompetent upphandlare av marketing automation-relaterade produkter och tjänster.

Dela kursen

Program

09.00 - 09.30 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till marketing automation och datadriven marknadsföring
  • Bakgrund/historia
  • Trender och marknadsläge

09.30 - 10.30  Att sätta strategin för marketing automation