Dela sidan:

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Möjligheterna med datadriven marknadsföring och marketing automation för olika typer av verksamheter
– Hur du kan skapa en marketing automation-strategi
– Analys av det digitala ekosystemet och kundens köpresa ur ett marketing automation-perspektiv
– Vilken kunddata du kan använda dig av och vad du får använda enligt lagstiftning
– Hur du kan analysera vilka delar av din marknadsföring som du kan och bör automatisera
– Hur du samlar in och väljer vilken data som är relevant
– Hur du mäter hur bra det går, väljer KPI:er och dashboards, det vill säga följa upp och dra slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
– Hur du kan skapa en lead scoring modell, det vill säga värdera olika aktiviteter och poängsätta dina leads
– Vilka som är de vanligaste marketing automation-systemen och vilka för- och nackdelar de har
– Checklistor och guider 
– Hur du kan skapa en konkret handlingsplan för att komma igång

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med digital marknadsföring, till exempel:

– Marknadschefer eller marknadsförare
– Försäljningschefer 
– Produktchefer 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Efter kursen ska du kunna starta och driva marketing automation i din verksamhet. Du ska kunna skapa en plan för, samt leda marketing automation-arbetet. Du blir även en mer kompetent upphandlare av marketing automation-relaterade produkter och tjänster.

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00 - 09.30 Välkomnande och introduktion

– Introduktion till marketing automation och datadriven marknadsföring
– Bakgrund/historia
– Trender och marknadsläge

09.30 - 10.30  Att sätta strategin för marketing automation

– Det digitala ekosystem av webbplatser, appar och enheter där våra kunder agerar
– Definition av begreppet marketing automation
– Syfte, mål och scope, det vill säga vilka områden som ska prioriteras
– Business case & ROI

10.30 - 10.45 Kaffe

10.45 - 12.00 Automatisering av köpresan

– Kundens köpresa: hur ser den ut och vad kan och får vi ta reda på?
– Kanaler vi kan använda: sociala medier, bloggar, appar, webbplatser och/eller CRM-system?
– Metodik och verktyg
– Vilka delar av kundens köpresa passar för automatiserade kampanjer och aktiviteter?

12.00 - 12.45 Lunch

12.45 - 13.45 Att mäta framgång

– ROI: att sätta mål, hitta framgångsfaktorer, välja KPI:er och bygga dashboards, det vill säga följa upp och dra slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
– Lead scoring-modeller, det vill säga vilka egenskaper och aktiviteter hos dina leads som värderas högst och hur du poängsätter detta
– Optimering och förbättringsåtgärder

13.45 - 14.45 Så kommer du igång

– Exempel från verkligheten, bra och dåliga
– Vanliga fallgropar och tips hur du undviker de
– Grupparbete, vad kan automatiseras i ett exempel case

14.45 - 15.00 Kaffe 

15.00 - 15.45 Verktyg, system och plattformar

Vilka är de vanligaste systemen på marknaden idag? Vad skiljer dem?

– Marketing automation system
– CRM system
– E-mail marketing system

15.45 - 16.15 Handlingsplan och checklista
Baserat på färdiga mallar summerar vi med en handlingsplan för dig och ditt företag för att komma igång efter kursens slut.

16.15 - 16.30 Sammanfattning/Avslutning

 

Information

  • Datum: 22 november 2018
  • Tid: 09.00–16.30
  • Plats: The Park, Hälsingegatan 49, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • För frågor, kontakta:           Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE

martin stenke

Martin Stenke
Martin Stenke har jobbat med marketing automation i snart tio år. Idag äger och driver han konsultbolaget Infunnel, med fokus på automatisering, optimering och konvertering i digitala kanaler. Martin har jobbat med affärsutveckling online i hela sitt yrkesliv och fokuserar idag på att öka antalet leads och affärer i digitala kanaler för företag som Mercedes-Benz, Tetra-Pak, Volvo Trucks, Resurs Bank och Memira. På Infunnel jobbar han med strategi och har access till ett flertal marketing automation-system, som Salesforce Marketing Cloud, Pardot, Marketo, Eloqua och Hubspot för att nämna några.

 

Alla utbildningar