Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Till alla utbildningar

Marknadsföring av läkemedel och hälso- och sjukvårdsprodukter i sociala medier

Strategisk kommunikation, Sociala medier

Den här utbildningen handlar om hur du lyckas med marknadsföring av läkemedel i sociala medier utan att riskera att bryta mot lagstiftning eller tappa kontrollen över obalanserade anstormningar i kommentarsfält. Vi går igenom hur du kan skapa en relation till läkare och andra beslutsfattare genom en dialog i sociala medier.

Om utbildningen

Känner du en tveksamhet till att kommunicera med dina målgrupper i sociala medier för att du inte är säker på hur du ska göra eller vad som gäller? Då är du inte ensam. Idag använder många organisationer, i bästa fall, sociala medier som en anslagstavla för information.

Detta är en två-dagarsutbildning för dig som vill jobba aktivt i sociala kanaler för att nå fram till, och skapa en relation, med läkare, beslutsfattare, patienter eller andra specifika målgrupper. Du lär dig både strategin bakom en lyckad sociala medier-kampanj och hur du praktiskt går till väga för att navigera i olika kanaler, definiera målgrupper, förstå deras behov och anpassa innehållet för dem. Under kursen kommer vi att jobba med kampanjexempel för receptbelagda respektive receptfria läkemedel. Vi kommer även att diskutera disease awareness- kampanjer samt hur ni kan bygga en långsiktig relation med en professionell målgrupp med utgångspunkt från sociala kanaler.

Efter att du blivit diplomerad kommer du att ha kunskap i hur du bygger upp kampanjer i sociala medier där du når fram med ditt budskap till rätt person.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Sociala mediers betydelse för kommunikation och marknadsföring av läkemedel
  • Hur du definierar din målgrupp och förstår deras behov
  • Hur du hittar läkare, beslutsfattare och vårdprofession i sociala medier
  • Hur du skapar kanalanpassat innehåll för olika målgrupper
  • Hur du arbetar med sociala kanaler utan att bryta mot lagstiftning och regelverk – Vad ska du tänka på när du sätter upp en kampanj i sociala medier som riktar sig till vårdprofession eller patienter
  • Hur du kan bevaka era sociala medier-konton och kampanjer
  • Hur du mäter resultaten av era sociala medier-aktiviteter

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar inom life science eller hälsoområdet och som vill lära dig mer om hur du kan utnyttja sociala kanaler inom er organisation, till exempel:

  • Marknadsförare och kommunikatörer inom life science-industrin – Marknadsförare och kommunikatörer inom patientorganisationer
  • Marknadsförare och kommunikatörer inom andra organisationer, till exempel konsultföretag som vänder sig till hälso- och sjukvården

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Kunskaper i hur du kan nå vårdprofession, beslutsfattare och patienter genom sociala medier i syfte att marknadsföra läkemedel
  • Kunskaper och färdigheter i hur du kan marknadsföra dig mot patienter
  • En tydlig aktivitetsplan för hur er verksamhet kan arbeta med sociala medier i kombination med traditionella kanaler

Utbildningen genomförs i samarbete med Läkemedelsmarknaden.

Dela kursen

Program

DAG1:

09.00 Välkomnande och introduktion
Vi börjar dagen med övning för att lära känna varandra bättre då det kommer att vara många nya ansikten på plats. Efter det tittar vi på målsättning med kursen, uppsatt agenda och går igenom förväntningar.

09.30 Inspiration och omvärldsanalys
Vi går igenom trender som påverkar hur vi arbetar med sociala medier och tittar närmare på ett par digitala kampanjer för att inspireras av hur ni kan nå ut till era målgrupper på nya sätt.