Dela sidan:

Känner du en tveksamhet till att kommunicera med dina målgrupper i sociala medier för att du inte är säker på hur du ska göra eller vad som gäller? Då är du inte ensam. Idag använder många organisationer, i bästa fall, sociala medier som en anslagstavla för information.

Detta är en två-dagarsutbildning för dig som vill jobba aktivt i sociala kanaler för att nå fram till, och skapa en relation, med läkare, beslutsfattare, patienter eller andra specifika målgrupper. Du lär dig både strategin bakom en lyckad sociala medier-kampanj och hur du praktiskt går till väga för att navigera i olika kanaler, definiera målgrupper och anpassa innehållet för dem.

Efter att du blivit diplomerad kommer du att ha kunskap i hur du bygger upp kampanjer i sociala medier där du når fram med ditt budskap till rätt person.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Sociala mediers betydelse för kommunikation och marknadsföring av läkemedel
  • Hur du definierar din målgrupp och hittar läkare, beslutsfattare och vårdprofession i sociala medier
  • Hur du applicerar lagstiftning och riktlinjer för marknadsföring av receptbelagda läkemedel för de möjligheter som sociala medier erbjuder
  • Vad du får och vad du inte får säga om läkemedel i sociala medier
  • Hur du kan använda Facebook och Linkedin och skapa ett kanalanpassat innehåll för att nå ut till vårdprofession utan att tala om produkt
  • Vad ska du tänka på när du sätter upp en sociala medier-kampanj som riktar sig till vårdprofession
  • Hur du kan använda data som du får in från en sociala medier-kampanj som riktar sig till vårdprofession
  • Hur du marknadsför genom annonsering på Facebook och andra sociala medier
  • Hur du kan bevaka era sociala medier-konton inför eventuell biverkningsrapportering – kommentarer, meddelanden och uppdateringar
  • Hur du mäter resultaten av era sociala medier-aktiviteter

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar inom life science eller hälsoområdet och som vill lära dig mer om hur du kan utnyttja sociala kanaler inom er organisation, till exempel:

  • Marknadsförare och kommunikatörer inom life science-industrin
  • Marknadsförare och kommunikatörer inom patientorganisationer
  • Marknadsförare och kommunikatörer inom andra organisationer, till exempel konsultföretag som vänder sig till hälso- och sjukvården

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Kunskaper i hur du kan nå vårdprofession och beslutsfattare genom sociala medier i syfte att marknadsföra läkemedel
  • Kunskaper och färdigheter i hur du kan marknadsföra dig mot patienter 
  • Med dig en tydlig aktivitetsplan för hur er verksamhet kan arbeta med sociala medier i kombination med traditionella kanaler

Utbildningen genomförs i samarbete med Läkemedelsmarknaden.

 

 

Anmäl dig här »

PROGRAM

DAG 1:

09.00 Välkomnande och introduktion
Genomgång av kursen där vi kikar på målsättning, agenda och förväntningar. Startar även med en övning för att lära känna varandra bättre då vi kommer att vara många nya ansikten på plats.

09.30 Inspiration och omvärldsanalys
Sättet vi kommunicerar på i sociala medier ändras ständigt. Vi går igenom två lyckade integrerade-kampanjer för att nå beslutsfattare där vi tittar på hur en närvaro i sociala medier kan hjälpa er nå ut till era målgrupper på ett nytt sätt.

10.15 – 10.30 Paus

10.30 Hur ser lagstiftningen ut – vad får vi och vad får vi inte göra?
Innan lunch går vi igenom riktlinjer för vad och hur du får kommunicera med professionella målgrupper och patienter i sociala media och andra digitala kanaler. Tips som gör det enklare för din verksamhet att sätta upp sin digitala närvaro kommer att vara i fokus.

11.30 – 12.30 Lunch

12.30 Digitala verktyg för en relevant närvaro
Vi går igenom praktiska verktyg (Business Manager, Keyword Tool och Google Trends) för att förstå er målgrupps beteenden och taktiska verktyg (modeller) för att enklare definiera vilken typ av innehåll ni ska fokusera på utifrån befintlig lagstiftning. Tips och övningar i fokus.

13.00 Målgrupper och personas
För att er närvaro på LinkedIn och Facebook ska vara relevant behöver vi anpassa förståelsen av vår målgrupp till de nya kanaler som ständigt utvecklas. Vi går igenom hur empati kan hjälpa oss skapa relevant innehåll. Vi kommer även att ha med en skrivövning.

13.30 Viktigt att tänka på när ni riktar er mot läkare
Det finns saker som du behöver tänka på specifikt när ni riktar er till läkare i sociala medier eller via andra digitala kanaler. Vi går igenom när du kan prata sjukdom och när det är ok att prata produkt.

14.15 Viktigt att tänka på när du riktar dig mot patient
Det finns saker som du behöver tänka på specifikt när ni riktar er till patienter i sociala medier eller via andra digitala kanaler. Här går vi igenom hur du kan prata om sjukdom för att bygga en långsiktig relation.

15.00 – 15.30 Fika

15.30 Budskap och innehåll
Dagen avslutas med en genomgång av Inbound Marketing – ett nytt sätt att förstå vår målgrupp och hur vi kommunicerar med dem genom att skapa värde istället för att kränga. Vi går också igenom vilken tonalitet ni bör jobba med samt modeller för att strategiskt planera innehåll i samklang med kommunikation i traditionella kanaler.

16.30-17.00 Sammanfattning dag 1/ Tid för frågor / Avslut

DAG 2:

09.00 Uppstart dag 2
Dagen börjar med en genomgång av det vi gått igenom dag 1.

09.30 A/B-testning
Hur kan du på bästa sätt dra lärdom av era digitala insatser? Vi tittar på besökarbeteenden, omedvetna beteenden och hur vi tar vara på insikter om dessa två på bästa sätt. Övning där vi går igenom hur du på bästa sätt sätter upp ett A/B-test.

10.15 – 10.30 Paus

10.30 Strategi och metod – Den digitala kampanjkartan
I kommunikationen med hälso- och sjukvårdssektorn är det extra viktigt att närvaron i digitala kanaler landar rätt. Här tittar vi på vilken strategi du kan använda samt gör en övning med fokus på hur du kan applicera strategin på er verksamhet redan idag.

11.30 – 12.30 Lunch

12.30 Om krisen kommer
Digital kriskommunikation kräver en helt ny förståelse för det digitala klimat vi lever i. Vi går igenom vad som behöver finnas på plats och vilka aktiviteter som är viktiga att utföra. Vi övar oss på eventuella kriser.

15.30 AI och användningen av digitala kampanjer
Det är viktigt att hänga med när du arbetar med Facebook och LinkedIn. Vi kikar på kampanjer som lyckats väl med hjälp av Real-Time och Inbound Marketing. Vi avslutar med att se över hur det kan komma till användning för er verksamhet.

15.00 – 15.30 Fika

15.30 Vad är en lyckad närvaro eller kampanj? Mättal och utvärdering
Vilka siffror är viktiga att titta på efter en digital kampanj och vilka mättal är relevanta vid en långsiktig närvaro? Genomgång av en SMART-mätmodell.

16.30-17.15 Diplomering och avslut 

 

Information

  • Datum: 9 oktober - 10 oktober 2019
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm
  • Pris: 17 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:           Madeleine Anderberg
    madeleine.anderberg@
    bbm.bonnier.se

    073 558 66 27

Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE

 Jimmy

Jimmy Larsson
Jimmy Larsson är ansvarig för digital transformation på kommunikationsbyrån Narva och utsedd av Holmes Report till en av Europas mest innovativa kommunikationsprofiler 2016/2017. Narva blev 2018 utsedd av samma organisation till Global Healthcare Agencies of the Year och Nordic Agency of the Year. Jimmy arbetar dagligen med den digitala förflyttningen bland några av världens största life science-bolag med fokus på strategisk planering, kundresor och beteendetestning. Utöver det praktiska arbetet föreläser han om varumärkeskommunikation, beteenden och integrerade kampanjer.

Petrea 
Petrea Bosdotter Defruit
Petrea Bosdotter Defruit är kommunikationsstrateg på Narva med lång erfarenhet av marknads- och varumärkeskommunikation med insiktsarbete, målgruppsanalyser och KPI:er som specialitet. Hon har stor vana av att jobba kreativt med digitala kampanjer både inom life science och offentlig sektor och har en djup kunskap om de utmaningar som finns inom hälsa och läkemedel.

Alla utbildningar