Dela sidan:

DU FÅR LÄRA DIG:
– Hur du skapar en kommunikationsstrategi och marknadsplan för din B2B-marknadsföring
– Hur B2B-marknadsföringen har förändrats till följd av nya köpbeteenden
– Om samspelet mellan marknadsföring och försäljning; två sidor av samma mynt
– Hur du går från kampanj till kontinuerlig kunddialog med content marketing 
– Att arbeta med kundinsikt och personas som grund för marknadsföringen
– Hur du använder teman som den röda tråden för din marknadsföring
– Om inbound marketing, aktivering i digitala kanaler och marketing automation
– Hur du mäter och följer upp marknadsföringsarbetet

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL
Denna utbildning riktar sig till dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och försäljning i ett B2B-företag, till exempel du som:
– Har en (projekt)ledande roll och vill få en samlad bild av verktyg och arbetsmetoder inom den nya B2B-marknadsföringen
– Har jobbat med B2B-marknadsföring ett tag och vill uppdatera dina kunskaper med den senaste utvecklingen på området.
– Är ny på området och vill få ett helhetsperspektiv på hur B2B-marknadsföring fungerar 2018

MÅL MED UTBILDNINGEN
Målet med utbildningen är att du som deltagare ska få den kunskap och de verktyg du behöver för att ta fram en konkret plan för ditt fortsatta marknadsföringsarbete, med fokus på digitala kanaler och samarbetet mellan marknadsföring och försäljning.

Anmäl dig här »

09:00 Välkommen och introduktion
– Kort presentation av kursledaren och alla deltagare med fokus på erfarenheter och förväntningar. 

09:30 Den nya B2B-marknadsföringen
– B2B-försäljning – mänskliga relationer som löser problem
– Det förändrade köpbeteendet
– Marknadsföring och försäljning, två sidor av samma mynt
– Inbound marketing, content marketing, marketing automation och andra buzzwords
– Från kampanj till kontinuerlig dialog

10:15 Förstå dina kunder
– Därför måste du förstå dina kunder både som grupper och som individer
– Vad är personas och hur drar du nytta av det i ditt marknadsföringsarbete?
– Tre vägar till kundinsikt

10:45 Fika med gruppövning

11:30 Tema och budskap 
– Det kommunikativa temat – röda tråden i ditt arbete
– Köpresan och olika former av budskap
– Så bryter du ner ditt tema i taktiska budskad

12:15 Lunch

13:00 Content marketing: Så paketerar du din berättelse
– Olika former av content: från blogg till video
– Därför är det viktigt med en bredd i paketeringen
– Jobba smartare med Content Recyling

14.15 Det löpande redaktionella arbetet
– Så skapar du en redaktionell kalender
– Redaktionsrådets roll och arbete
– Så rekryterar du rätt personer till ditt redaktionsråd

14.45 Fika

15.00 Aktivera ditt content och omsätt det i affärer
– Den hjälpsamma företagswebben
– Content Marketing och SEO 
– Från nyhetsbrev till inspirationsbrev
– Marketing Automation och leadsgenererande kampanjer

16.00 Mätning och uppföljning
– Vad är värt att mäta?
– Mätpunkter från besökare till kund

16:30 Summering av dagen och reflektioner

17:00 Slut för idag

Information

  • Datum: 10 oktober 2018
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Kapitel 8,  Klarabergsviadukten 90, Stockholm
  • Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:           Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

KURSLEDARE

b2b-marknadsföring

Malin Sjöman
Malin Sjöman har drygt 20 års erfarenhet av marknadsföring, produktledning och affärsutveckling inom business-to-business. Hon har tidigare bland annat varit marknadschef på mobiloperatören 3 och produktledningschef på Ericsson. Idag är hon marknadskonsult på B2B-byrån Hägvall & Sjöman och hjälper B2B-företag att bygga relationer, varumärken och affärer. Hon är en flitigt anlitad föreläsare och uppskattad workshopledare och bloggar löpande om den nya B2B-marknadsföringen.

 

Alla utbildningar