Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Till alla utbildningar

Masterclass digital kommunikation

Strategisk kommunikation, Medieval & marknadsstrategi

Denna utbildning syftar till att ge dig en bred och heltäckande förståelse för kommunikation och marknadsföring i digitala kanaler och hur du kan arbeta strategiskt utifrån era mål. Vi går igenom hur det digitala ekosystemet är uppbyggt och hur olika kanaler hänger ihop, hur kundens beslutsprocess och köpresan går till, hur du kan använda kunddata, sätta upp KPI:er och skriva briefer för att bli en bättre kravställare.

Om utbildningen

UTBILDNINGENS MOMENT:

1. Verktygslådan för kommunikation i externa kanaler
Hur ekosystemet för kommunikation i externa kanaler hänger ihop och hur du kan arbeta med marknadsföring i sociala medier, använda influencers, content marketing/native marketing, sökordsmarknadsföring, videoannonsering, programmatisk handel, digital utomhusreklam och displayannonsering.

2. Verktygslådan för digital marknadsföring i egna kanaler
Du får lära dig hur du kartlägger ekosystemet för kommunikation i egna kanaler och kan arbeta med till exempel hemsida, redaktionella nyhetsbrev och sociala medier.

3. Strategi för digital marknadsföring
Hur du sätter upp en strategi för din digitala marknadsföring utifrån kortsiktiga och långsiktiga mål. 

4. Kundens beslutsprocess och kundresan i en digital värld
Utifrån kunskaper i mänskliga beteenden går vi igenom hur kundens beslutsprocess går till i en digital värld. Vi går även igenom hur du kan arbeta med kundresan och kartlägga kundernas olika steg fram till köp.

5. Att använda kunddata
Vi går igenom vilka datakällor som finns, hur du läser datan och vad du behöver känna till om personlig integritet och GDPR. 

6. Att mäta kampanjer och sätta upp KPI:er

7. Att skriva briefer och bli en effektivare kravställare

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som vill få en helhetsbild av hur du kan arbeta med marknadsföring och kommunikation i digitala kanaler, med fokus på förståelse för det digitala ekosystemet och hur olika digitala kanaler fungerar, till exempel:

  • Marknadsförare och marknadschefer
  • Kommunikatörer och kommunikationschefer
  • Digitala strateger
  • Social media managers
  • Produktchefer och produktansvariga
  • Försäljningsansvariga  

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du får kunskap och praktiska verktyg för hela marknadsföringsprocessen utifrån ett övergripande perspektiv med fokus på digitala ekosystemet och dess förutsättningar samt en djupdykning inom olika digitala kanaler.

Dela kursen

Program

DAG 1

09.00-09.20 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion av kursledare och deltagare
  • Genomgång av dagen: tider och agenda
  • Syfte och mål