Dela sidan:

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Hur du utifrån modeller och tekniker sätter en tydlig målsättning med din media och kommunikation
  • Kanalval – vilka medier passar bäst för dina produkter
  • Målgrupper – hur du kan segmentera målgrupper och nå dem
  • Flighting – hur ofta behöver jag annonsera?
  • Budgetering – vad det krävs för budget och vad som styr budgetens storlek
  • Räckvidd och frekvens – hur du ska tänka
  • Effekter – hur du kan man mäta reklamens effekter
  • Hur man anpassar sin medieplan i en alltmer fragmenterad och digital värld
  • Kortfattat om den digitala utvecklingen senaste 5-10 åren: tillgång till Internet, smartphonepenetration, aktiviteter online osv.
  • Problemen med banners, adblockers, in-screen, reklamtrötthet.
  • Nya tidens ”kändisar” i och med utvecklingen inom sociala medier
  • Nya kampanjmekaniken när kommunikationen med publiken flyttar online
  • Case – lyckade och misslyckade – samt slutsatser och vägledning

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med marknadsföring, kommunikation och försäljning, till exempel:
– Marknadschefer och marknadsförare
– Produktchefer
– Mediesäljare 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få
– Kunskaper och tekniker hur du kan jobba med mediestrategi för just din produkt och målgrupp
– Större förståelse för reklamens effekter, och hur dessa kan mätas
– Insikt i hur du ska manövrera strategiskt i ett digitalt landskap

Anmäl dig här »

09.00–10.30 Mediemålsättningar
– Medieval i stort – några modeller du kan använda
– Från kommunikationsmålsättningar till mediemålsättningar

10.45-11.15 Flighting
– När ska du annonsera
– Hur mäts och analyseras ”uplift”, ”decay” och andra parametrar 

11.15-11.45 Räckvidd och frekvens
– Hur mycket ska jag annonsera?
– På vilket sätt olika kanaler driver räckvidd och frekvens 

11.45-12.15 Målgrupp
– Olika tekniker gällande målgruppssegmentering
– Effekter på medieval och kommunikation 

12.15-13.15 Lunch

13.15-14.30 Medieval i en digital värld
– Kortfattat om den digitala utvecklingen senaste 5-10 åren
– Vilka utmaningar får man som annonsör när mediekonsumtionen digitaliseras, och hur tacklar man dem?
– Sociala medier
– Ny kampanjmekanik när publiken flyttar online

15.00-17.00 Hur teorierna appliceras på verkligheten
– Kursledarna presenterar ett verkligt case, där vi diskuterar hur annonsören har förhållit sig till medieval, flighting, räckvidd/frekvens samt målgrupp.
– Hur har man tänkt? Vad har man prioriterat? Vilka modeller har använts?
– Gruppdiskussion

Information

  • Datum: 22 november 2018
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Waterfront, Nils Ericsons Plan 4, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:           Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

Ytterligare kurstillfällen


KURSLEDARE

mediastrategier

Jochum Forsell
Jochum Forsell är vice VD på IUM och har lång erfarenhet från mediebyråbranschen, där han jobbat i över 25 år. Han har erfarenhet från såväl internationella som lokala mediestrategier, från stora kunder som H&M och Coca-Cola till mindre lokala uppdrag. Jochum har vunnit flera internationella reklampriser samt suttit med i ett flertal jurygrupper, bland annat Cannes Media Lions.

 

mediestrategier

Patric Carlsson
Patric Carlsson är strategisk rådgivare på IUM. Med lite mer än 20 år i branschen har han jobbat med varumärken som bland andra ICA, Coca-Cola och Carlsberg och följt deras kommunikation och medieinsatser och vilka effekter de har uppnått.

 

mediestrategier

Oskar Zander
Oskar Zander är digital strateg på IUM. Han har jobbat på mediebyrå i sex år och var dessförinnan verksam inom PR. Han har bred erfarenhet av strategiskt arbete som generalist för kunder inom olika kategorier, från finans till FMCG. Oskar var nominerad till priset Årets Medierådgivare 2017.

 

Alla utbildningar