Dela sidan:

En ökad konkurrens och komplexa köpresor inom e-handeln ställer höga krav på företag med onlineförsäljning. För att du ska lyckas med kombinationen rätt marknadsföringsinsatser med rätt priser som ger hög omsättning och samtidigt landa på en rimlig marginal, krävs en väl genomtänkt strategi. Denna utbildning ger dig kunskaper för hur du sa göra det framgångsrikt.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM
– Onlineförsäljningens ekosystem och hur kundens resa går från synlighet till köp
– Säljtratten och hur den kan optimeras
– Olika målgruppers köpbeteende online
– Hur du kan arbeta med personalisering och ge dina användare en personlig upplevelse
– Omnichannel-optimering och hur du kan skapa enhetlighet mellan alla marknadsföringskanaler och över alla beröringspunkter
– Betydelsen av att ha en tydlig varumärkesplattform
– Hur du arbetar med datainsamling om era användare, hur det agerar och vad de tycker och känner för ert varumärke
– Amazons och andra aktörers entré på den svenska marknaden och vad det innebär för svenska e-handlare
– Hur du skapar en action plan för dig och din verksamhet 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med försäljning online och vill optimera köpresan.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få förståelse för hur kundens köpresa ser ut, hur beteenden förändras och praktiska verktyg för att själv lyckas med din onlineförsäljning.

Anmäl dig här »

09.00–09.15 Välkomnande och introduktion
– Introduktion till dagen
– Mål och syfte

09.15–10.00 Trender, beteenden och behov inom onlineförsäljning
– Hur ser det digitala nuläget ut? 
– Hur kunders behov, förväntningar och köpbeteenden har ändrats och hur det påverkar er verksamhet 
– Kundens resa genom synlighet/awareness och ägda kanaler

10.00–10.15 Kaffe

10.15-10.30 Övning – nuläge i din verksamhet
– Hur arbetar ni med kundbehov för att driva köp? Hur samlar ni in data om era användare, hur agerar de och vad tycker och känner de kring ert varumärke? 

10.30-11.00 Sales Funneln/säljtratten 
– Säljtratten utifrån de digitala förutsättningar som gäller idag, där man som användare hoppar från enhet till enhet och där mobilen spelar en allt större roll
– Hur vi kan arbeta med att optimera säljtratten utifrån data. Det är viktigt att optimera varje steg i tratten och att man skapar en förståelse för vilka steg man presterar bra och vart man presterar mindre bra, för att så många som möjligt i slutändan ska konvertera

11.00–12.00 Varumärkesplattformen och vad som behöver vara på plats först
Vad du behöver tänka på innan du gör specifika åtgärder för den digitala försäljningen:
– Affärsmål
– Målgrupper
– Kundlöfte
– Positionering

12.00–13.00 Lunch

13.00 – 14.00 Köpbeteendet i ett ekosystem 
– Hur du kan arbeta med personalisering och ge dina användare en personlig upplevelse baserat på vad man sökt på, vad och hur många gånger man har handlat
– Ekosystemet: hur man skapar en strategisk riktning och enhetlighet över alla kanaler när era kunder kommer i kontakt med ert varumärke
– Hur du kan förbättra upplevelsen för kunden gentemot två tydliga affärsmål; att skapa ett starkt varumärke och att driva in intäkter

14.00 – 15.00 Övning  
– I grupper får ni dyka i hur ni arbetar med ekosystem idag. Tillsammans kartlägger vi era olika touchpoints och identifierar hur väl de uppfyller sina mål, hur enhetliga de är och undersöker dessa i sales funneln

15.00–15.15 Kaffe

15.15-15.45 Nya utmaningar och nya marknader
– Hot eller möjligheter för den svenska e-handeln med CDON:ns nya plattform samt Amazons och E-bays entré på den svenska marknaden. Vi går även igen tekniska möjligheter och begränsningar

15.45-16.20 Action plan för dig och din organisation
Praktiskt arbeta med att skapa en action plan för vad du ska jobba med efter kursen – en plan som är mätbar och vad som är möjligt att uppnå/förverkliga

16.20-16.30 Sammanfattning och avslutning

Information

  • Datum: 1 september 2018
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
  • Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:           Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

KURSLEDARE

den digitala köpresan

Rikard Jerselius
Rikard Jerselius har över 15 års erfarenhet av ägd media, webb och e-handel och är idag chef för ägd media på Viva Media. På Viva Media ansvarar han för digital analys, produktion av webbplatser, content och marketing automation. Innan Viva Media jobbade Rikard bland annat som kundansvarig på Ottoboni och Valtech där han hjälpt företag som till exempel Absolut Vodka, Skanska Bostad, SF, Astro Singapore och Foxtel Australia med att bygga upp ägda kanaler, allt ifrån B2B-communities till e-handel och Video on Demand.

 

den digitala köpresan

Linh Adelaida Johansson
Linh Adelaida Johansson är digital strateg och analysis manager på Viva Media. Hon har åtta års erfarenhet inom business, marknadsföring och events och har arbetat med analys strategi och datadrivet arbetssätt. Hon har en bred erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation, och har bland annat varit med och lett det internationella startup-bolaget The Social Effect. 

 

Alla utbildningar