Dela sidan:

Poddar i alla dess former har under de senaste åren exploderat där var och varannan organisation vill producera och nå ut med sin podcast. Att skapa en podcast är oftast tidskrävande och väcker en stor mängd frågor om vad som är bra eller dåligt innehåll, hur långt ett avsnitt bör vara och vad som går att uppnå. 

Denna heldagsutbildning handlar om hur du med enkla medel kan skapa en podcast som sticker ut, väcker engagemang och stärker ditt varumärke. Vi går igenom hela produktionsprocessen där du får lära dig olika format för podcast, lämplig utrustning, tids- och utgivningsplan, intervjuteknik och efterbearbetning. 

DU FÅR LÄRA DIG:
– Hur du skapar en podcast-strategi
– Hur du väljer innehåll som passar din organisation
– Att välja lämplig utrustning
– Intervjuteknik och hur du får till ett bra samtal i podcast
– Att välja format för podcast som: samtal, reportage, monolog och intervju.
– Efterbearbetning av materialet och grundläggande funktioner i redigeringsprogrammet Cubase Elements
– Hur du når ut till rätt målgrupp
– Olika distributionsplattformar som till exempel iTunes, Stitcher 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som vill ansvara för eller producera poddar, till exempel, marknadsförare och kommunikatörer. 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
– En överblick över vad som är avgörande steg att ta för innan första poddavsnittet spelas in, för att podden ska bli framgångsrik. Det är beslut om: prioriterade mål, format, utrustning, namn, utgivningsplan och arbetsgång
– Praktiskt förmedla hur du får till samtal och intervjuer som gör podden relevant för lyssnarna
– Några grundläggande funktioner i ljudredigeringsprogrammet Cubase Elements

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00–09.15 Välkomnande och introduktion
– Introduktion till poddlyssnandet i dagens Sverige
– Podcasten som stärker kundrelationen

9.15–9.45 Case: Stockholm Fotomaraton Podcast och SJ Biztalk 

9.45–10.15 Övning: mål för podcasten
– Vilka affärsmässiga mål har podcasten som syfte att uppnå? 
– Genomgång av tidsplan

10.15 – 10.30 Utgivningsplan à la kaizen, tekniken för att verkligen få uppgifter gjorda
– Vi går igenom vad som har betydelse för en utgivningsplan för podcastproduktion 
– Du sätter samman en första kortfattad utgivningsplan

10.30–10.45 Kaffe

10.45 – 11.00 Paketering och personlighet
– Så anpassar du podcasten efter målgruppens behov och intresse
– Så väljer du format för din podcast: dialoger, monologer, reportage och intervju
– Vem/vilka har fömåga att förmedla ert företags budskap på ett sätt som tilltalar de ni vänder er till?

11.00 – 11.30 Case: Förhandlingspodden och ytterligare exempel. 

11.30 – 11.45 Namnval och logga för podden 
– Så lyckas du med namnval och logga i en tid där konkurrensen om lyssnarnas uppmärksamhet ökar

11.45 – 12.00 Utrustning
– Så väljer du inspelningsutrustning efter sammanhang och beroende på situation

12.00 -13.00 Lunch

13.00 – 13.30 Research
– Vi går igenom konkreta tips och verktyg för att skaffa sig kunskap om ämnet och intervjupersonen

13.30- 14.00 Intervjuteknik
– Grunderna i intervjuteknik för podd och att bli en bättre lyssnare

14.00 – 15.00 Ljudredigering
– Under passet går vi igenom grundläggande funktioner i ljudredigeringsprogrammet Cubase Elements.  

15.00 – 15.15 Paus

15.15 – 16.00 Efter innehållet är inspelat
– Så får du till ett tätt, relevant och intressant innehåll
– Lär känna ditt material och att ta bort det som inte för berättandet framåt

16.00 – 16.45 Nå ut i iTunes etcetera 
– Precis som att en sajt behöver hoastas på ett webbhotell, kräver också podden hoasting, vi går igenom några vanliga alternativ
– Hur podden når ut i iTunes, Stitcher och några andra distributionsplattformar 

16.45 – 17.00 Avslutning

Information

  • Datum: 14 november 2018
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm
  • Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:           Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

KURSLEDARE 

podd
Lars Carlén
Lars Carlén är podcastproducent och grundare av produktionsbolaget Tonträff. I arbetet med att producera poddar som Stockholm Fotomaraton Podcast och Fjälltoppen, har han nytta av sin mångåriga erfarenhet som reporter av att intervjua personligheter inom näringslivet, konsten och politiken.

 

Alla utbildningar