Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Till alla utbildningar

Property Branding och Place Branding – så sätter du stadsdelar och fastigheter på kartan

Medieval & marknadsstrategi

Den här utbildningen handlar om hur du med varumärkesbygge och marknadsföring sätter din plats och fastighet på kartan. Vi går igenom grundläggande teorier och praktiska metoder för property- och place branding. Du får även kunskaper om medieval och varför sociala medier lämpar sig väl för marknadsföring av stadsdelar och fastigheter. Utbildningen syftar till att du ska få kunskaper och färdigheter för att göra stadsdelar och fastigheter mer attraktiva och därmed öka i värde.

Om utbildningen

Hur kan vi navigera rätt i en djungel av medieval och kommunikationstrender med en så komplex produkt som en stadsdel och en fastighet? Vem äger egentligen varumärket och vilken avsändare ska vi välja? Hur driver man processen och får till ett bra samarbete när man gemensamt marknadsför en ny stadsdel tillsammans med andra aktörer (och kommunen). Vilka är möjligheterna och vilka är farhågorna och hur kan man navigera runt dessa på bästa sätt?

Denna heldagsutbildning introducerar dig till platsvarumärkens unika förutsättningar och gör dig till en bättre köpare av kommunikationstjänster.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Platsmarknadsföringens teori: Vad är platsmarknadsföring och vad är skillnaden mellan property branding och place branding. Vad särskiljer platsmarknadsföring från marknadsföring av andra varumärken?
  • Platsmarknadsföring i praktiken – referenser från när och fjärran
  • Hur du kan arbeta med sociala medier, event och aktivering, lokalt engagemang och platsambassadörer
  • Hur du kan arbeta med olika målgrupper och göra medieval
  • Hur du kan mäta resultatet av din marknadsföring
  • Hur du kan lyfta fram fastighetens eller platsens positiva värden
  • Hur du kan samverka och hitta synergier med andra aktörer, såsom till exempel kommun, byggherrar och lokala näringsidkare 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med eller berörs av marknad- och kommunikationsfrågor kring property branding och place branding, till exempel:

  • Marknadsansvariga
  • Kommunikatörer
  • Kundansvariga
  • Fastighetsutvecklare
  • Projektchefer
  • Marknadsförare med fastighetsuppdrag

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:

  • Förstå platsvarumärkens unika förutsättningar
  • Bli en bättre köpare av kommunikationstjänster
  • Få inspiration till egna projekt

Utbildningen genomförs i samarbete med Fastighetsnytt Akademi.

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion
Presentationsrunda och förväntningar på dagen

09.15 Vad är ett platsvarumärke?

  • Skillnaden mellan property branding, place branding och andra varumärken
  • Platsvarumärkets ”ägare” och avsändare. Är det byggherrens, platsens eller fasigheten som är varumärkets avsändare. Vem äger platsvarumärket. Kan det vara flera avsändare och ägare, hur kan det se ut i praktiken?
  • Platsvarumärken kan vara komplexa, vi tittar på några platsvarumärken tillsammans och resonerar kring vem/vilka som är ägare
  • Varför ska man samverka och med vilka?