Dela sidan:

Ytterligare kurstillfällen

Fullbokat!

Hur kan vi navigera rätt i en djungel av medieval och kommunikationstrender med en så komplex produkt som en stadsdel och en fastighet? Vem äger egentligen varumärket och vilken avsändare ska vi välja? Hur driver man processen och får till ett bra samarbete när man gemensamt marknadsför en ny stadsdel tillsammans med andra aktörer (och kommunen). Vilka är möjligheterna och vilka är farhågorna och hur kan man navigera runt dessa på bästa sätt?

Denna heldagsutbildning introducerar dig till platsvarumärkens unika förutsättningar och gör dig till en bättre köpare av kommunikationstjänster.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Platsmarknadsföringens teori: Vad är platsmarknadsföring och vad är skillnaden mellan property branding och place branding. Vad särskiljer platsmarknadsföring från marknadsföring av andra varumärken?
  • Platsmarknadsföring i praktiken – referenser från när och fjärran
  • Hur du kan arbeta med sociala medier, event och aktivering, lokalt engagemang och platsambassadörer
  • Hur du kan arbeta med olika målgrupper och göra medieval
  • Hur du kan mäta resultatet av din marknadsföring
  • Hur du kan lyfta fram fastighetens eller platsens positiva värden
  • Hur du kan samverka och hitta synergier med andra aktörer, såsom till exempel kommun, byggherrar och lokala näringsidkare 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med eller berörs av marknad- och kommunikationsfrågor kring property branding och place branding, till exempel:

  • Marknadsansvariga
  • Kommunikatörer
  • Kundansvariga
  • Fastighetsutvecklare
  • Projektchefer
  • Marknadsförare med fastighetsuppdrag

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:

  • Förstå platsvarumärkens unika förutsättningar
  • Bli en bättre köpare av kommunikationstjänster
  • Få inspiration till egna projekt

Utbildningen genomförs i samarbete med Fastighetsnytt Akademi.

  

09.00 Välkomnande och introduktion
Presentationsrunda och förväntningar på dagen

09.15 Vad är ett platsvarumärke?

  • Skillnaden mellan property branding, place branding och andra varumärken
  • Platsvarumärkets ”ägare” och avsändare. Är det byggherrens, platsens eller fasigheten som är varumärkets avsändare. Vem äger platsvarumärket. Kan det vara flera avsändare och ägare, hur kan det se ut i praktiken?
  • Platsvarumärken kan vara komplexa, vi tittar på några platsvarumärken tillsammans och resonerar kring vem/vilka som är ägare
  • Varför ska man samverka och med vilka?

10.15 Kaffe

10.30 Grunderna i property branding och place branding

  • Att skapa långsiktigt varumärkesarbete
  • Hur du kan lyfta fram fastighetens eller platsens positiva värden
  • Hur du kan kompensera för en plats negativa värden
  • Förankra förändringar på platsen, i huset genom god kommunikation
  • Att tillföra emotionella värden och kultur till en ny plats, hur går det till?
  • Så ökar platsmarknadsföringen värdet

12.00 Lunch

13.00 Property branding och place branding i praktiken

  • Målgrupper
  • Medieval för platsvarumärken
  • Sociala medier
  • Events och aktivering
  • Lokalt engagemang - aktiva civilsamhället, social hållbarhet
  • Hitta och skapa platsambassadörer
  • Mäta resultatet

15.00 Kaffe 

15.15- 15:45 Presentation av ett skarpt property branding case  

15.45-16.15 Övning
Deltagarna får en fakta brief kring ett projekt som ska lanseras inom kort. I grupper och med hjälp av diverse verktyg från dagen får ni lägga upp en property branding strategi för projektet.

16.15- 17.00 Presentation av resultatet från övningen samt sammanfattning av dagen

Information

  • Datum: 1 oktober 2019
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Citykonferensen
    Malmskillnadsgatan 46, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:             Karin Rehnberg
    karin.rehnberg@bbm.bonnier.se
    070 492 23 88

Ytterligare kurstillfällen


 

KURSLEDARE

kurs i property branding

Corinne Pathansali
Corinne Pathansali är projektledare på Näpen, en kommunikationsbyrå specialiserad på bygg- och fastighetsbranschen.  Hon har en bakgrund från Bonava (tidigare NCC Boende) och har en gedigen och lång marknadsföringserfarenhet genom att ha arbetat med en rad bostads- och stadsdelsutvecklingsprojekt som Sköndal, Beckomberga, Norra Djurgårdsstaden och Hammarby Sjöstad. I sin nuvarande roll arbetar Corinne för närvarande med att kontextualisera två nya bostadsprojekt i Strömstad och i Tyresö.

kurs i property branding

Anna Blank
Anna Blank är grundare av kommunikationsbyrån Näpen, som är specialiserad på bygg- och fastighetsbranschen. Hennes intresse för property branding väcktes för över 10 år sedan då hon jobbade med Jernhusens Kungsbrohuset (idag Schibsted-huset). Sedan dess har Anna jobbat med ett antal stadsutvecklingsprojekt som Ursvik, Vega, Tollare i Nacka och Norrtälje Hamn. Annas specialistområde är digitala respektive sociala medier.

Alla utbildningar