Dela sidan:

I de digitala publiceringskanalerna råder egna spelregler som förändras i takt med läsarnas beteende och som ställer höga krav på dig som skriver för dem. Under denna heldagsutbildning får du lära dig vilken text som passar var, hur du skriver med rätt vinkel och tonalitet för din målgrupp, hur du når ut i sociala kanaler och skapar en text som är optimerad för webben. 


DU FÅR LÄRA DIG:
1. Att skriva olika typer av texter och hur de skiljer sig åt
Från blogg, intranät och pressmeddelanden till Facebookpost – vilket innehåll passar var? 

2. Syftet – vad ska texten göra?
Hur du analyserar och renodlar syftet med din text – varför någon ska läsa den. 

3. Att hitta och renodla vinkeln
Hur du lockar till läsning från början  

4. Att analysera målgrupp och tonalitet
Hur du analyserar vem du skriver för och vilken tonalitet som passar din målgrupp

5. Att strukturera en text
Rubrik, ingress, mellanrubriker och bildtext.  

6. Att skriva för sociala medier – och skapa engagemang 
Så når du ut och får spinn i sociala kanaler 

7. Att skapa en sökmotoroptimerad text
Hur du skapar en text som är optimerad för Google

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Den här utbildningen passar dig som skriver mycket för webben och sociala kanaler i din yrkesroll. Kanske är du kommunikatör eller innehållsansvarig för företagets interna och externa kanaler – eller en expert som vill lära dig skriva mer tillgängligt. Utbildningens mix av teori och praktiska övningar ger dig möjlighet att bättra på kunskaperna utifrån dina personliga förutsättningar. 

Anmäl dig här »

09.00–09.15 Välkomnande och introduktion
– Presentation av kursledare, deltagare och dagens program   

09.15–10:30 Att skriva för webben
– Plattformar för att publicera text – vad fungerar var?
– Syftet – vad ska texten göra?
– Budskapet – att hitta och renodla vinklarna
– Övning 

10:30–10:45 Paus och fika

10:45–12:00 Så skriver du för din målgrupp
 Förstå din målgrupp och deras beteende i sociala medier
– Tonalitet, hur låter ditt varumärke? Ordval, stil och formuleringar
– Textens beståndsdelar och hur de fungerar på webben (rubriker, ingress, mellanrubrik och bildtext) 
–  Rubriker som engagerar
– Övning 

12:00–13:00 Lunch

13:00–14:45 Så når du ut i sociala medier och på webben
– De sociala plattformarna – Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram
– Att förstå kanalens regler
– Pufftext och taggar
– Text i bild
– Så vet du vad som funkar i de olika kanalerna
– SEO. Så får du Google att hitta dina texter
– Övning 

14.45–15.00 Paus

15.00–16.45 Så lyckas du med ditt skrivande  
– Vad gör du när skrivkrampen sätter in? Tekniker för att komma vidare
– Återanvända gamla texter. Så håller du dina texter aktuella över tid
– Övning och feedback
– Tips och råd från erfarna skribenter

16.45–17.00 Sammanfattning, frågor

Information

  • Datum: 31 januari 2019
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:           Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

KURSLEDARE

Skriva för webb
Måns Nilsson
Måns Nilsson är digital kommunikation- och contentstrategi på digitalbyrån Britny. Han har drygt 15 års erfarenhet som journalist och har arbetat på flera av landets största redaktioner, däribland Aftonbladet och Sveriges radio. Efter att 2014 ha vunnit Guldspaden i kategorin webb gick han över till byråvärlden och har där skrivit långt och kort i digitala kanaler för kunder som Tele2, KTH, Scania och Affärsvärlden. 

Alla utbildningar