Dela sidan:

Det finns inga snabbfix för hur ett B2B-företag gör succé i sociala kanaler, men genom nya kunskaper och en bra strategisk grund samt praktiska övningar kommer du efter genomförd kurs ha en bra start i er organisations fortsatta arbete med er digitala närvaro i de sociala kanalerna.

Kursen tar dig igenom hur du kan skaffa B2B-kunder i sociala medier. Du kommer lära dig hur ett företag inom det område du verkar bygger upp en strategi för sociala medier.

De exempel som tas upp anpassas efter den bransch som du som deltagare representerar.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Hur sociala medier-revolutionen påverkar B2B företag och vilka möjligheter som skapas
– De viktigaste fem kanalerna och deras speciella förutsättningar och möjligheter: LinkedIn, Facebook, Twitter, Youtube, Instagram och Twitter
– Hur du bygger varumärke, ökar försäljning och skapar lojalitet: från skapande till implementering
– Hur man skaffar sig en bra strategi för företagets närvaro i sociala medier
– Vilken typ av innehåll som fungerar bra för sociala medier
– Köpt synlighet i sociala kanaler: möjligheterna att hitta B2B-kunder och segmenterings- och optimeringsmöjligheter för respektive kanal 
– Verktyg för analys, produktion och effektivisering
– Sociala medier som verktyg i en kris

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med marknadsföring och kommunikation inom B2B, till exempel:
– Företag som erbjuder hjälp till andra företag (exempelvis juridisk hjälp, ingenjörstjänster)
– Företag som säljer varor och tjänster till andra företag (exvis fraktbolag, återförsäljare av skogsmaskiner, kontorsmateriel osv.)
– Företag som har produkter för privatpersoner men som inte säljer dessa alls till slutkonsument utan enbart via återförsäljare, till exempel tillverkare av hushållsvaror.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
– Lära dig hur du kan få en bra och lönsam närvaro i sociala kanaler
– En god förståelse kring vilken typ av innehåll som fungerar för sociala kanaler
– Kunskaper om vilka möjligheter som finns med köpt synlighet i sociala kanaler

Anmäl dig här »

PROGRAM 

9.00 Introduktion: Sociala medier är en revolution och den största samhälleliga förändringen sedan den industriella revolutionen

  • Vi förklarar varför.
  • Påverkar det B2B-företag i alla brancher?
  • Disruption - har det inte redan hänt kommer det att 1. ske pga ditt företag eller 2. drabba ditt företag.

10.15 Bygga varumärke, öka försäljning, skapa lojalitet – hur och varför?

  • Strategiarbete, från skapande till implementering.
  • Presentation av relevanta case där B2B-företag har lyckats bra med detta.

10.45 Hur de fem viktigaste kanalerna fungerar samt vilka deras unika egenskaper och utmaningar är för B2B-företag

  • LinkedIn - viktig kanal med en massa nya möjligheter.
  • Facebook - dina kunder finns även där.
  • Youtube - rörligt innehåll är väldigt viktigt och Youtube är största videokanalen.
  • Instagram - viktig kanal i varumärkesarbetet.
  • Twitter - relevant för vissa brancher och i PR-arbetet.

12.00 Lunch

13.00 Vad kännetecknar bra innehåll för B2B-kommunikation i sociala medier?

  • Vad skiljer ett inlägg som passerar obemärkt förbi jämfört med ett som målgruppen ser och ger den önskade effekten.
  • Video som format för att bjuda på kunskap. Vi går igenom användbara format och tekniker för foto och video. 

14.45 - 15.00 Fika

15.00 Kampanjer i sociala medier - strategi för en lyckad kampanj

  • Köpt synlighet på LinkedIn, Facebook, Twitter - Vart börjar man?
  • Vilka segmenterings- och optimeringsmöjligheter finns för respektive kanal? Ni får med er stalltips för optimal utdelning av investerad mediabudget.

16.00 Verktyg

  • Smarta verktyg för analys, produktion och effektivisering.
  • Sociala medier som verktyg i en kris. 

16.30 Summering av kursen och frågestund

17.00 Dagen avslutas

Information


Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE

Daniel

Daniel Erkstam
Daniel Erkstam är digital strateg på Salgado och framstående expert inom digital kommunikation med särskild inriktning på sociala medier och har hjälpt en mängd B2B-företag med strategier för sociala medier. Med över 20 års erfarenhet i branschen är Daniel en pionjär inom digitaliseringen. Daniel har även 16 års egen erfarenhet av B2B-försäljning.

Alla utbildningar