Dela sidan:

Att lyckas med social mediamarknadsföring som B2B-företag kräver både kunskap, kreativitet och tålamod. Med en tydlig strategi, mål, plan och rätt kanalval ökar dina och ditt företags chanser att lyckas med marknadsföringen i sociala medier.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Hur du lär känna din målgrupp och gör en persona-analys
– Hur du skapar en strategi för företagets närvaro i sociala medier
– Hur du skapar bra innehåll och som ger effekt
– Hur du bygger varumärke och driver trafik
– Vilka kanaler du bör använda och dess för- och nackdelar: Linkedin, Facebook, Instagram, YouTube, Slideshare och Twitter
– Hur respektive kanal fungerar vid publicering av innehåll och hur du skapar engagemang
– Hur du skapar en strategi för kampanjer i sociala medier
– Verktyg för att mäta aktiviteter och ROI 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med marknadsföring och kommunikation inom B2B, till exempel:
– Företag som erbjuder tjänster till andra företag
– Företag som säljer varor till andra företag
– Företag som har produkter för privatpersoner men som inte säljer dessa till slutkonsument utan enbart via återförsäljare 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
– Kunna skapa en social medier-strategi
– Förstå vikten av och ta fram rätt kanalstrategi
– Veta hur du skapar leadsgenererande content för sociala medier för att attrahera, konvertera och få kunder
– Få verktyg för att mäta aktiviteter och ROI från social mediemarknadsföring
– Få insikt i hur du kan få en bra och lönsam närvaro i sociala kanaler 

Anmäl dig här »

PROGRAM 

9.00 Välkommen
Presentation av kursledare och deltagare samt mål och förväntningar på kursen

9.15 Introduktion sociala medier B2B
– Sociala medier-landskapet och dess påverkan
– Var befinner sig ditt företag på sociala medier?
– Inbound marketing-strategi och hur det hänger ihop med sociala medier B2B

10.00 Kaffe

10.15 Så lär du känna din målgrupp
– Skapa förståelse för dina kunder och deras utmaningar, mål och ”pains”
– Hur du gör en persona-analys och drar nytta av det i ditt sociala medier-arbete
– Sökordsoptimering i sociala medier

11.00 Bygga varumärke och driva trafik i sociala medier
– Vikten av att få med sig medarbetarna
– Val av tonalitet, grafisk profil etc.
– Hur, varför och på vilket sätt du gör inlägg i sociala medier
– Hur du skapar bra innehåll och som ger effekt
– Presentation av relevanta case där B2B-företag har lyckats bra med detta

12.00 Lunch

13.00 Sociala kanaler för B2B
– Vilka kanaler du bör använda och dess för- och nackdelar: Linkedin, Facebook, Instagram, YouTube, Slideshare och Twitter
– Hur respektive kanal fungerar vid publicering av innehåll
– Hur du skapar engagemang i respektive kanal och dess tekniker
– Verktyg för att skapa innehåll, analys, produktion och effektivisering
– Social selling och hur det kan användas av ditt företag

15.15 Kaffe

15.30 Kampanjer i sociala medier
– Strategi och innehåll för en lyckad kampanj
– Organiska vs betalda kampanjer

16.00 Så mäter du resultat och ROI
– SMARTA mål för sociala medier
– Vad går att mäta och hur gör du?
– Att följa upp och analysera datan i de olika kanalerna

16.30 Summering av kursen och frågestund

17.00 Dagen avslutas

Information

  • Datum: 22 november 2018
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: Saturnus Konferens Slussen, Hornsgatan 15, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:          Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE

Annica

Annica Thorberg
Annica Thorberg är VD på Marketinghouse, en inbound marketing-byrå specialiserad på att hjälpa B2B-företag lyckas med sin digitala marknadsföring. Hon har 25 års erfarenhet av marknadsföring och kommunikation. Annica har arbetat med marknadsföring i sociala medier sedan 2004 och är en av Sveriges tio utvalda Linkedin-experter. Hon är certifierad konsult i sociala medier, inbound marketing, social selling, Hubspot Certified Partner sedan 2012.

 

b2b-marknadsföring

Malin Sjöman
Malin Sjöman har drygt 20 års erfarenhet av marknadsföring, produktledning och affärsutveckling inom business-to-business. Hon har tidigare bland annat varit marknadschef på mobiloperatören 3 och produktledningschef på Ericsson. Idag är hon marknadskonsult på B2B-byrån Hägvall & Sjöman och hjälper B2B-företag att bygga relationer, varumärken och affärer. Hon är en flitigt anlitad föreläsare och uppskattad workshopledare och bloggar löpande om den nya B2B-marknadsföringen.

Alla utbildningar