Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Till alla utbildningar

Sociala medier strategi – målsättning, innehåll, annonsering och handlingsplan

Sociala medier, Medieval & marknadsstrategi

Under denna praktiskt inriktade utbildning får du lära dig hur du skapar en framgångsrik strategi för din organisations närvaro och marknadsföring i sociala medier. Utifrån en konkret steg för steg-metod får du lära dig att sätta mål, välja kanaler, ta fram innehåll som skapar engagemang, planera din annonsering i sociala medier, utläsa statistik och hur du mäter effekten.

Om utbildningen

Att marknadsföra en verksamhet i sociala medier kräver en genomtänkt och planerad närvaro – det vill säga en strategi. Under denna utbildning går vi igenom hur du kan konkretisera din organisations övergripande målsättningar för att skapa en hållbar sociala medier-strategi som är enkel att arbeta med.

Efter genomförd utbildning kommer du att ha med dig konkreta mallar för att enklare kunna utforma organisationens strategi för sociala kanaler. 

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM FÖLJANDE STEG:

1.    Mål och syfte
Resultatet av er närvaro i sociala kanaler ska bidra till organisationens övergripande mål. Tillsammans går vi igenom hur dessa mål konkretiseras och översätts till digitala, mätbara mål för att underlätta ert dagliga arbete i sociala medier.

2.    Precisera målgrupper
För att lyckas i sociala medier behöver du skapa engagemang. För att skapa engagemang behöver du precisera och förstå dina målgrupper. Vi arbetar tillsammans för att ta fram vilka målgrupper som är viktigast för er och hur du ska få dem att reagera.

3.    Skapa engagerande innehåll
För att nå fram med dina budskap behöver du förstå vad som får folk att reagera, gilla, kommentera eller dela vidare. Vi går igenom och ger exempel på innehåll som skapar engagemang och ger praktiska och handfasta tips på hur ni arbetar effektivt med innehållsplanering utifrån strategin.

4.    Statistik
För att veta om du når dina mål behöver du dels sätta mätbara mål, men även ha koll på statistiken för att kunna följa upp. Vi går igenom vilken statistik som är relevant att mäta utifrån dina strategiska mål, och hur ofta du bör mäta och följa upp.

5.    Annonsering och kampanjer
För att uppnå verksamhetens strategiska mål i sociala kanaler behöver du även planera din köpta synlighet. Vi går igenom hur du får din annonseringsbudget att linjera med dina strategiska mål och hur du bör tänka när du sätter din budget.

6.    Att omsätta strategi till praktisk handlingsplan i vardagen
Att sitta i en kurslokal och göra en strategi för ditt sociala arbete är en sak. Sedan ska den tillämpas i vardagen. Du får handfasta tips med dig om hur du utvärderar och omvärderar ert arbete i era sociala kanaler, och fortsätter arbeta strategiskt från dag till dag. 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Kursen riktar sig till dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och innehållskapande eller kommunikation i digitala kanaler, till exempel:

  • Social media managers
  • Kommunikatörer
  • Marknadsförare
  • Kommunikationschef
  • Marknadschefer med flera

MÅL MED UTBILDNINGEN:

  • Att du som deltagare ska lämna utbildningen med en klar idé om hur du skapar en strategi för din organisations närvaro och synlighet i sociala medier.
  • Att du ska känna dig trygg i hur du säkerställer att din organisation gör rätt saker i sociala medier.

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion
Presentationsrunda – berätta var du/ni står nu och vilka utmaningar som finns hos just din verksamhet när det gäller att arbeta strategiskt med sociala medier.

09.15 Att bygga en hållbar sociala medier strategi

  • 6 steg till en sociala medier strategi - genomgång
  • Diskussionsfrågor