Dela sidan:

I takt med att sociala medier växer och får allt större betydelse ökar behovet av en välplanerad strategi för sociala medier. I den här heldagskursen ger vi råd och kunskap samt de verktyg du behöver för att kunna sätta upp en strategi och en handlingsplan för din organisations närvaro i de sociala kanalerna.

Efter genomförd utbildning kommer du att ha med dig konkreta mallar och ramverk för att enklare kunna utforma er organisations strategi för sociala kanaler.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM FÖLJANDE MOMENT:

1. Kanalval, Sociala media-kanalerna och dess för- och nackdelar
Vilka av Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat och Twitter passar er generellt och för vilka syften 

2. Förstudie
Vilka underlag behövs för en strategi, vad ska mätas och hur man mäter för att sätta upp mål och målpunkter 

3. Mål och syfte
Resultatet av er närvaro i en social kanal skall bidra till er organisations övergripande mål. Vi går igenom hur dessa mål konkretiseras och delas upp i delmål och målpunkter för respektive social kanal. 

4. Innehållsstrategi
Vi går igenom vad som kännetecknar innehåll för de sociala kanalerna som syns bättre i bruset och som är svårare att ignorera. Vi går också igenom best practice inom respektive kursdeltagares affärsområden samt ger övergripande praktiska tips på vilket innehåll som fungerar och vilket som inte gör det. 

5. Kampanjplanering för köpt synlighet
Social närvaro som ska ge resultat kräver också köpt synlighet. Kampanjer i sociala medier behöver synergeras med övriga kampanjer och evenemang i organisationen. Och ibland behöver en egen plan finnas för kampanjer som enbart görs i sociala medier.  

6. Framtida utmaningar
För något så snabbrörligt som sociala medier kan en strategi inte vara en femårsplan. Vi går igenom hur du säkerställer att er organisation är snabbrörliga och hinner med i utvecklingen.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Kursen riktar sig till dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och innehållskapande eller kommunikation i digitala kanaler, till exempel:
– Social media managers
–      Kommunikatörer
–      Marknadsförare
–      Kommunikationschef
–      Marknadschef mfl 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
– Färdigheter i att ta fram en strategi och handlingsplan för din organisations närvaro och marknadsföring i sociala medier.
– Trygghet i hur du säkerställer att din organisation gör rätt saker i sociala kanaler 

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00 Välkomna och introduktion

09.15 Kanalval
Vilka sociala kanaler är de viktigaste? Beroende på vilken typ av organisation du representerar kan val av kanal vara lite olika. Vi går igenom de i Sverige fem mest använda kanalerna Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat och Twitter. Vad är respektive kanals primära målgrupp och syfte

10.00 – 10.45 Förstudie
Vad behöver finnas med i underlaget för en strategi? Vad ska mätas? Hur mäter och inventerar man för att i nästa steg kunna sätta upp mål och mätpunkter KPI:er för närvaron? 

10.45-11.00 FIKA

11.00 – 12.00 Mål och syfte
Resultatet för en närvaro i en social kanal skall bidra till er organisations övergripande mål. Dessa mål skall konkretiseras och delas upp i delmål och mätpunkter för respektive social kanal.

Övning: Fyll i mallen för en förstudie för att påbörja arbetet med din egen strategi. Diskutera vilka som är de viktigaste mätpunkterna för att säkerställa att er organisations övergripande mål uppfylls.

12.00 – 13.00 LUNCH 

13. 00 – 14.45 Innehållsstrategi
Skapa innehåll för de sociala kanalerna som syns bättre i bruset och som är svårare att ignorera. Vi går igenom best practice inom respektive kursdeltagares affärsområden samt ger övergripande praktiska tips på vilket innehåll som fungerar och vilket som inte gör det. 

14-45 – 15.00 FIKA

15.00 – 16.15 Marknadsföring - kampanjplanering
En social närvaro som ska ge resultat kräver också köpt synlighet. Kampanjer i sociala medier behöver synergeras med övriga kampanjer och evenemang i organisationen. Och ibland behöver en egen plan finnas för kampanjer som enbart görs i sociala medier.  

Övning: Utifrån en given mall så får du göra en grov kampanjplan för det kommande åren. Större planerade event och kampanjer blir ramverket i en mer detaljerad kampanj över köpta insatser i sociala kanaler.

16.15 - 17.00 Framtida utmaningar 
För något så snabbrörligt som sociala medier kan en strategi inte vara en femårsplan. Hur säkerställer du att er organisation är snabbrörliga och hinner med i utvecklingen? Vad kan vara er organisations nästa utmaning?

Information

  • Datum: 30 november 2017
  • Tid: 09.00–17.00
  • Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
  • Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Kontakt: Magnus Norrman
    magnus.norrman@resume.se
    070 729 37 21

Anmäl dig här »

Andra kurstillfällen



KURSLEDARE

Daniel

Daniel Erkstam
Daniel Erkstam är digital strateg på sociala medier-byrån Salgado och en högt ansedd och mycket uppskattad utbildare och föreläsare inom sociala medier. Daniel har stor erfarenhet av att arbeta strategiskt med sociala medier. 

Charlotte

Charlotte Da Silva
Charlotte Da Silva är vd och grundare för Salgado Kommunikation. Hon har över tio års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring på webben och var mycket tidig med nischen sociala medier när hon startade Salgado 2011. Hon är en erfaren och uppskattad föreläsare. I sitt arbete hjälper företag och organisationer att öka försäljningen, bygga varumärke och skapa engagemang på den sociala webben. Hon har jobbat framgångsrikt med bland annat Sifo, Algomin och Lappset Group.

Alla utbildningar