Dela sidan:

Att marknadsföra en verksamhet i sociala medier kräver en genomtänkt och planerad närvaro – det vill säga en strategi. Under denna utbildning går vi igenom hur du kan konkretisera din organisations övergripande målsättningar för att skapa en hållbar sociala medier-strategi som är enkel att arbeta med.

Efter genomförd utbildning kommer du att ha med dig konkreta mallar för att enklare kunna utforma organisationens strategi för sociala kanaler. 

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM FÖLJANDE STEG:

1.    Mål och syfte
Resultatet av er närvaro i sociala kanaler ska bidra till organisationens övergripande mål. Tillsammans går vi igenom hur dessa mål konkretiseras och översätts till digitala, mätbara mål för att underlätta ert dagliga arbete i sociala medier.

2.    Precisera målgrupper
För att lyckas i sociala medier behöver du skapa engagemang. För att skapa engagemang behöver du precisera och förstå dina målgrupper. Vi arbetar tillsammans för att ta fram vilka målgrupper som är viktigast för er och hur du ska få dem att reagera.

3.    Skapa engagerande innehåll
För att nå fram med dina budskap behöver du förstå vad som får folk att reagera, gilla, kommentera eller dela vidare. Vi går igenom och ger exempel på innehåll som skapar engagemang och ger praktiska och handfasta tips på hur ni arbetar effektivt med innehållsplanering utifrån strategin.

4.    Statistik
För att veta om du når dina mål behöver du dels sätta mätbara mål, men även ha koll på statistiken för att kunna följa upp. Vi går igenom vilken statistik som är relevant att mäta utifrån dina strategiska mål, och hur ofta du bör mäta och följa upp.

5.    Annonsering och kampanjer
För att uppnå verksamhetens strategiska mål i sociala kanaler behöver du även planera din köpta synlighet. Vi går igenom hur du får din annonseringsbudget att linjera med dina strategiska mål och hur du bör tänka när du sätter din budget.

6.    Att omsätta strategi till praktisk handlingsplan i vardagen
Att sitta i en kurslokal och göra en strategi för ditt sociala arbete är en sak. Sedan ska den tillämpas i vardagen. Du får handfasta tips med dig om hur du utvärderar och omvärderar ert arbete i era sociala kanaler, och fortsätter arbeta strategiskt från dag till dag. 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Kursen riktar sig till dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och innehållskapande eller kommunikation i digitala kanaler, till exempel:

– Social media managers
– Kommunikatörer
– Marknadsförare
– Kommunikationschef
– Marknadschefer med flera

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska lämna utbildningen med en klar idé om hur du skapar en strategi för din organisations närvaro och synlighet i sociala medier.

Att du ska känna dig trygg i hur du säkerställer att din organisation gör rätt saker i sociala medier.

Anmäl dig här »

PROGRAM  

09.00 Välkomnande och introduktion
– Presentationsrunda – berätta var du/ni står nu och vilka utmaningar som finns hos just din verksamhet när det gäller att arbeta strategiskt med sociala medier.

09.15 Att bygga en hållbar sociala medier strategi
– 6 steg till en sociala medier strategi - genomgång
– Diskussionsfrågor

10.15 Kaffe

10.30 Vilka är vi och vad vill vi göra i sociala medier?
– Genomgång: Vilken kanal/vilka kanaler ska du välja och varför? Kort om Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram samt hur algoritmerna fungerar
– Övning i att ta fram plan och målsättning för arbetet i sociala medier

11.30 Dina målgrupper
– Genomgång: vilka är dina primära och sekundära målgrupper – hur väljer du vilka du talar till och hur väljer du bort vilka du inte ska tala till
– Gruppövning i att ta fram primära och sekundära målgrupper för den egna verksamheten, gärna i flera kanaler. Deltagarna arbetar i par eller grupper om tre.

12.30 Lunch

13.30 Kort recap från förmiddagens genomgångar samt återkoppling från båda gruppövningarna.

14.00 Resurser och innehåll
– Hur ofta ska vi uppdatera och med vad? Genomgång av vilka resurser som påverkar arbetet och några genvägar till att jobba effektivare med olika innehållstyper.
– Diskussionsfrågor

15.00 Kaffe

15.15 Statistik och mätning samt det dagliga arbetet
– Genomgång: vad ska vi mäta och hur ofta? Vilken statistik är viktig?
– Hur arbetar vi med vår strategi när den är satt?

16.00 Att sätta en annonseringsbudget
– En viktig del av en sociala medier-strategi är annonsering. Hur får vi den att linjera med våra målsättningar i stort?
– Hur mycket ska vi annonsera, för hur mycket ska vi annonsera och hur ofta?

16.30-17.00 Sammanfattning och avslutning

Information

  • Datum: 22 januari 2019
  • Tid: 09:00-17:00
  • Plats: IVA KonferenscenterGrev Turegatan 16, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:            Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

 

KURSLEDARE

Tina Sayed Nestius
Tina Sayed Nestius
Tina Sayed Nestius är konsult med inriktning på sociala medier och författare till boken #BliDigitaltSmart – sociala medier för företag. Bland hennes uppdragsgivare finns Pensionsmyndigheten, skönhetstidningen Daisy Beauty och Södertörns Fjärrvärme. Hon har hjälpt flera företag och organisationer att ta fram strategier för sitt arbete i sociala medier, bland dem Polarforskningssekretariatet, Riksidrottsförbundet och Rättviseförmedlingen.

Alla utbildningar