Dela sidan:

Vi matats med en mängs historier och budskap varje dag. Hemma, på jobbet och på nätet lyssnar vi till stories och berättar våra egna. Desperat skriker företagen om vår uppmärksamhet och trängs med nyheter och sociala medier om vår uppmärksamhet. Ubåtsmord. Extrapris. Seriestart. Filmpremiär. Landskamp. En före detta finansminister visar snoppen.

Mitt i denna lavin av intryck sitter du och vill berätta din historia. Hur ska ditt budskap och din berättelse stå ut och nå igenom? Vad är då en bra historia? Varför är den bra och hur ska du berätta den?

Det är det som den här heldagsutbildningen handlar om. Vi kommer gå igenom grundstrukturen för berättande. Lyfta fram tydliga exempel, ge handfasta tips och verktyg att ta med hem och leda små utmanande workshops under dagen.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Vad, varför och hur: Grunden till din historia
– Dramaturgi: Struktur för berättande
– Trovärdighet: Så skapar du relation med mottagaren 
– Tydliga exempel på bra och dåligt berättande från reklam, film, barnböcker och sociala medier
–  Vårt ansvar för att berättar historier som främjar jämställdhet och utmanar normer. 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
– Du som vill fördjupa dina kunskapar inom berättande och att bygga en story som berör och som sätter avtryck
– Du som vill lyckas med ditt berättande i text, bild eller film

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
– Handfasta tips och struktur till grund för kreativt skapande
– Insikter i kommunikation mellan avsändare och mottagare på olika plattformar.  
– Energi och inspiration till kreativt skapande
– Verktyg för framgångsrik storytelling.

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00–09.15 Välkomnande och introduktion
– Presentation av oss föreläsare 
– Presentation av ämnet storytelling
– Genomgång av dagen 

09.15-10.00 En bra historia
– Vad består en bra historia av?
– Inledande om struktur och komponenter
– Exempel och workshop
– Vad, varför och hur? Grunden för en historia.
– Genomgång, exempel och diskussion 

10:30-10:45 Paus

10:45-12:00 Dramaturgi
– Dramaturgi: Struktur för berättande
– Genomgång, exempel och grupparbete 

12:00-13:00 Lunch

13:00-14:30 Bra och dåliga exempel
– Tydliga exempel på bra och dåligt berättande från reklam, film, barnböcker och sociala medier
– Skriv en historia och redovisa för gruppen 

14.30-15.00 Paus 

15.00-17.00 Trovärdighet och ansvar
– Trovärdighet: Så skapar du relation med mottagaren 
– Vårt ansvar för att berättar historier som främjar jämställdhet och utmanar normer.
– Summering av dagen och vi listar verktyg för storytelling och tillsammans formulerar vi en process för att berätta bra historier

Information


Anmäl dig här »

Ytterligare kurstillfällen


KURSLEDARE

Christian

Christian Albinsson
Christian Albinsson har grundat en av Sveriges största contentbyrårer – Oh My, med kontor i Stockholm, Halmstad, Piteå och Oslo. Christian har skrivit fyra bästsäljande böcker och producerat två kritikerrosade dokumentärfilmer på teve. Christian har jobbat med teve och poddcasts för bland andra TV4, MTG, Metro och Sportbladet.

 

Vad tyckte tidigare deltagare?

Jonas Berg”Riktigt bra och applicerbar kurs!”

Jonas Berg, digital kommunikatör, Länsförsäkring Kronoberg

Alla utbildningar