Dela sidan:

Vi matas med en mängd historier och budskap varje dag. Hemma, på jobbet och på nätet lyssnar vi till stories och berättar våra egna. De desperata skriken efter uppmärksamhet från företagen blir allt fler och trängs med nyheter, sociala medier och influencers för att nämna några. Extra pris. Extra fin. Extra smart. Seriestart. Säsongstart. 

Mitt i denna lavin av intryck vill du berätta din historia. Hur ska ditt budskap och din berättelse stå ut och nå igenom? Vad är då en bra historia? Varför ska du berätta den? Hur ska du berätta den?

Det är det som den här heldagsutbildningen handlar om. Utbildningen går igenom grundstrukturen för berättande och lyfter fram tydliga exempel, ger handfasta tips och verktyg att ta med hem. Det kommer även hållas små utmanande workshops under dagen.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Vad, varför och hur: Grunden till din historia
– Dramaturgi: Struktur för berättande
– Trovärdighet: Så skapar du relation med mottagaren 
– Tydliga exempel på bra och dåligt berättande från reklam, film, barnböcker och sociala medier
–  Vårt ansvar för att berättar historier som främjar jämställdhet och utmanar normer

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
– Du som vill fördjupa dina kunskapar inom berättande och att bygga en story som berör och som sätter avtryck
– Du som vill lyckas med ditt berättande i text, bild eller film

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
– Handfasta tips och struktur till grund för kreativt skapande
– Insikter i kommunikation mellan avsändare och mottagare på olika plattformar 
– Energi och inspiration till kreativt skapande
– Verktyg för framgångsrik storytelling

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00–09.15 Välkomnande och introduktion
– Presentation av kursledare och deltagare 
– Presentation av ämnet storytelling
– Genomgång av dagen 

09.15-10.00 En bra historia
– Vad består en bra historia av?
– Inledande om struktur och komponenter
– Exempel och workshop
– Vad, varför och hur? Grunden för en historia.
– Genomgång, exempel och diskussion 

10:30-10:45 Paus

10:45-12:00 Dramaturgi
– Dramaturgi: Struktur för berättande
– Genomgång, exempel och grupparbete 

12:00-13:00 Lunch

13:00-14:30 Bra och dåliga exempel
– Tydliga exempel på bra och dåligt berättande från reklam, film, barnböcker och sociala medier
– Skriv en historia och redovisa för gruppen 

14.30-15.00 Paus 

15.00-17.00 Trovärdighet och ansvar
– Trovärdighet: Så skapar du relation med mottagaren 
– Vårt ansvar för att berätta historier som främjar jämställdhet och utmanar normer
– Summering av dagen och vi listar verktyg för storytelling och tillsammans formulerar vi en process för att berätta bra historier

Information

  • Datum: 22 januari 2019
  • Tid: 09.00-17.00
  • Plats: Kapitel 8, Klarabergsviadukten 90, Stockholm
  • Pris: 8 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
  • Vid frågor, kontakta:           Ellen Nordgren
    ellen.nordgren@resume.se
    076 276 85 20

Anmäl dig här »

 KURSLEDARE

martin

Martin Sandin 
Martin Sandin är frilansproducent, manusförfattare och föreläsare. Martin har varit verksam journalist, producent och manusförfattare i över 10 år. Han skrev, skapade och producerade biofilmen Mad Dod. Martin har genom åren haft en rad olika roller för TV4, SVT, Expressen och Aftonbladet samt jobbat med innehåll för produktionsbolag som Meter Television, Nexico och Nordisk Film TV samt för byråer som Springtime, Adamsky, Prime och Occasion.

Vad tyckte tidigare deltagare?

Jonas Berg”Riktigt bra och applicerbar kurs!”

Jonas Berg, digital kommunikatör, Länsförsäkring Kronoberg

Alla utbildningar