Kursen tar sin start i hur hållbarhet utvecklas och vilken påverkan det har på ert företag och varumärke. Vi går igenom människors sätt att förhålla sig till hållbarhet samt de attityder och beteenden ni måste kunna förändra. Ni kommer att lära er modellen för Nudging – att förändra beteenden i rätt riktning. Därefter handlar den största delen om hur du bygger varumärke och kommunicerar med hållbarhet som redskap. Vi går igenom verktyg och modeller för att kunna arbeta med framgångsrik strategisk hållbarhetskommunikation – vad ni skall kommunicera och på vilket sätt det görs för största möjliga effekt och trovärdighet.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Hur hållbarhet påverkar varumärket och kommunikationen
– Modeller för analys av förutsättningar att kommunicera hållbarhet
– Förväntningar och krav på er som företag idag och imorgon
– Verktyg och modeller för att implementera och arbeta med hållbarhetskommunikation (proaktivt och vid kris)
– Nudging – att förändra beteenden 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
– Marknads- och kommunikationsansvarig
– Kommunikatör och PR-ansvarig
– Byråer 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
– Att kunna hantera hållbarhet och dess påverkan på det egna varumärket
– Att kunna kommunicera kring hållbarhet på ett trovärdigt sätt
– Att kunna implementera hållbarhet i företagets ordinarie kommunikation

 anmäl dig här

PROGRAM

09.00 Välkomna & introduktion

  • Introduktion till dagen
  • Presentationsrunda och indelning i grupper
  • Kort reflektion kring hållbarhet

09.15 Hållbarhetens påverkan på företag och varumärken

  • Genomgång av utvecklingen från ca 1800 till idag och dess effekter
  • Drivkrafterna bakom varför hållbarhet blir viktigt (för respektive företag)
  • Exempel på hur hållbarhet har påverkat andra företag
  • Övningsuppgift i grupp: Hur hållbarhet har förändrat spelplanen för ditt företag

10.00 Paus med diskussion

10.10 Målgruppsanalys – attityder och beteenden i relation till hållbarhet

  • Genomgång av data om attityder och beteende för ökad förståelse för dina målgrupper
  • Genomgång av förväntningar och krav från exempelvis företag, konsumenter och opinionsbildare 
  • Genomgång av hur hjärnan fungerar i relation till hållbarhet
  • Genomgång av specifika hinder och drivkrafter för hållbara beteenden

11.00 Paus med diskussion

11.10 Modell 1 – Nudging, att påverka beteenden på hjärnans villkor

  • Genomgång av modellen för Nudging – verktygen och knepen
  • Exempel på hur andra företag har använt Nudging (internationellt)
  • Övningsuppgift i grupp: Förändra ett icke hållbarhet beteende

12.00 LUNCH

13.00 Modell 2 – att identifiera och formulera budskap

  • Genomgång av modellen för budskapsformulering
  • Diskussion i grupper om relevans och passform för budskap
  • Exempel på hur relevanta och passande budskap ser ut
  • Övningsuppgift i grupp: Formulera rätt budskap för ditt företag

14.30 Paus med diskussion om budskap

14.45 Modell 3 – att kommunicera hållbarhet, steg för steg

  • Steg för steg-genomgång av modellen för hållbarhetskommunikation
  • Exempel på hur andra företag har arbetat med hållbarhetskommunikation
  • Löpande övningar i grupp för respektive steg

15.30 Modell 4 – att hantera kriser och skandaler

  • Exempel på kriser som kan uppstå
  • Genomgång av de viktigaste sakerna att tänka vid kriser och skandaler kopplade till hållbarhet
  • Exempel på hur kriser har hanterats bra och dåligt av andra företag

 17.00 Avslut

Anmäl dig här >>

Information

Datum: 8 mars 2018
Tid: 09.00–17.00
Plats: Lundqvist & Lindqvist Klara Strand, Klarabergsviadukten, 90, Stockholm
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@resume.se

070 729 37 21


KURSLEDARE

erik

Erik Elvingsson Hedén
Erik Elvingsson Hedén är grundare och vd på SB Insight, en byrå som arbetar med undersökningar, analysrapporter, utbildningar, event och strategisk rådgivning med fokus på hållbarhet, varumärke och kommunikation. Erik är också grundare av varumärkesstudien Sustainable Brand Index och strategisk rådgivare till varumärken inom ett tiotal branscher.

 

Vad tyckte tidigare deltagare?

tobias”Mycket intressant och bra kurs kurs med tydliga exempel och en engagerad, kunnig och erfaren kursledare.”

Tobias Lindahl, marknadskommunikations-
ansvarig, Scania Sverige AB

caroline

”Väldigt bra kurs – relevant och konkret.”

Caroline Lundkvist, informationschef, Innovasjon Norge / Visitnorway

”Handgriplig, konkret och tydlig." 

Cathrine Ruud, projektledare, Utsikt Kommunikation AB

Alla utbildningar