Dela sidan:

Berget av forskningsbevis för att företag som agerar utifrån hur de kan bidra till samhället, snarare än att bara fokusera på hur mycket avkastning de kan ge till aktieägarna, håller högre vinstmarginaler och ger högre avkastning.

När detta också avspeglas i kommunikationen blir det tydligt att förutom de moraliska vinsterna med värderingsdriven kommunikation finns ett starkt business case.
 
Denna utbildning handlar om hur du kan stärka er affär genom att kommunicera värderingsdrivet.
 
VI GÅR IGENOM:
– Exempel på framgångsrika kampanjer som är värderingsdrivna och vad du kan lära dig av de
– Vad som menas med värderingsdriven kommunikation, definitioner och begrepp
– Vad forskningen säger om vad det finns för positiva och negativa effekter av inkluderande kommunikation och budskap
– En kartläggning av hur olika målgrupper ser på värderingsdrivna företag
– Hur sociala medier har påverkat konsumenternas förväntan på varumärken
– Hur du säkerställer att din kommunikation blir inkluderande och jämställd
– Hur du kan arbeta med företagets och varumärkets värdegrund i värderingsdriven kommunikation
– Vad en förhöjd medvetenhet om jämställdhet och normkritik innebär för hur kommunikation påverkar mottagaren
– Vilken kompetens som behövs för att skapa inkluderande kommunikation
– Hur du undviker snedsteg och oavsiktligt skadliga budskap
 
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Kursen vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation, till exempel:
– Marknadschefer och marknadsförare
– Kommunikationschefer och kommunikatörer
– Strateger
– Produktchefer
 
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Kursens övergripande syfte är att förstå värdet av värderingsdriven kommunikation, att argumentera för varför det är lönsamt samt hur man arbetar för att inkludera ett värderingsdrivet tänk i den kreativa processen.

Anmäl dig här »

PROGRAM 

09.00-09.15 Välkomnande och introduktion
– Introduktion till kursledare och deltagare
– Genomgång av dagen: tider och agenda
 
09.15-10.30 Ett case för värderingsdriven kommunikation
– En genomgång av vad forskningsläget säger om positiva och negativa effekter av inkluderande kommunikation och budskap
– Vad gör att kommunikation blir värderingssdriven?
– En kartläggning av hur olika målgrupper ser på värderingsdrivna företag
 
10.30-11.00 Paus
 
11.00-12.00 En högre grad av medvetenhet och tredjepartsvalidering
– Vilken typ av kompetens behövs för att skapa inkluderande kommunikation?
– Hur undviker man snedsteg och oavsiktligt skadliga budskap?
– Vilka verktyg finns för att säkerställa hög etisk kvalitet?
 
12.00-13.00 Lunch
 
13.00 - 14.30 FN:s globala mål & hur man skriver en värderingsdriven brief eller debrief
– Genomgång av FN:s 17 globala målsättningar
– Arbeta med företagets och varumärkets värdegrund
– Exempel på framgångsrika kampanjer som är värderingsdrivna
 
14.30-14.45 Paus
 
14.45-15.45 Grupparbete kartläggning
– Grupparbete med fokus på att skapa medvetenhet om hur reklambudskap ser ut i dag
 
15.45-16.00 Paus
 
16.00-17.00 Genomgång av praktiska verktyg att ta med sig tillbaka till det egna arbetet
 

Information


Anmäl dig här »

KURSLEDARE

sociala medier offentlig sektor
Hanaw Rashid
Hanaw lång erfarenhet inom digital marknadsföring både som content-specialist och mediaspecialist och arbetade tidigare som kommunikatör på Gävle kommun. Hon har de senaste åren dedikerat sin professionella tid till att utbilda och föreläsa för offentlig sektor, företag och organisationer. Hanaw en frekvent gäst i både Sveriges Radio och TV4 Nyhetsmorgon som digital strateg inom en mängd olika frågor som berör sociala medier och trender kring digital marknadsföring och kommunikation. 

Värderingsdriven kommunkatin

Tobias Franzén
Tobias är VD och grundare för Social First-byrån The Amazing Society vars mission är dess namn. Tobias är starkt engagerad för att förändra reklam-industrin och dess påverkan på människor. Hans arbete sker primärt genom byrån samt som kollaboratör och i samverkan med en rad olika organisationer som Demokrateam, Add Gender och Gather festival. Tobias har erkänts för sitt arbete som nominerad i tävlingen årets vd samt som en av Veckans Affärers Supertalanger 2017 och arbetet med byrån har hittills vunnit honom två Gaseller från Dagens Industri. 

Alla utbildningar