Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

#Baramänniska

”Branschen i stort behov av att bygga sundare kulturer”

Publicerad: 23 September 2013, 08:16

Kristoffer Triumf.

Foto: Pressbild.

Kristoffer Triumf – som i dag gör succé med sin podd Värvet – lyckades bli nykter efter år av missbruksproblem. Han vann Guldägg, men lämnade sedan reklambranschen. – Initiativet #baramänniska är viktigt. Jag tror att reklambranschen är i stort behov av att börja bygga sundare kulturer om man vill sluta bränna ut människor, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Kristoffer Triumf#baramänniska

Kristoffer Triumf tycker att det är viktigt att frågan om hur folk i branschen mår börjar diskuteras.

– Jag tror att reklambranschen är i stort behov av att börja bygga sundare kulturer om man vill sluta bränna ut människor. Men i mitt fall kan jag nog inte skylla något av mina problem på mina jobb – och jag har ju också i större delen av mitt liv varit frilans vilket gör det ännu svårare att skylla på någon annan, säger Kristoffer Triumf.

Har du sett andra som velat vara "supermänniskor", som mått uselt?
– Nja, vet inte om supermänniskor är rätt ord. Men det finns många grejer som reklambranschen, eller medieföretag i stort, kan bli bättre på. Jag tänker på det faktum att många kreatörer ofta får jobba jävligt knasiga tider för att någon annan inte gjort sitt jobb i tid – det tror jag att man kan bygga bort. Om det nu är så att många gör fem-tio år i branschen för att sedan söka sig vidare, vad beror det på? Är det ett systemfel i grunden? Reklam kan ju vara världens roligaste jobb, men är det ganska sällan.

Du har ju intervjuat många i Värvet om detta. Vad kan man dra för lärdomar?
– Det är nog andra bättre än jag på att analysera!

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.