Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

#Baramänniska

En vecka av total ärlighet i sociala medier

Publicerad: 23 September 2013, 09:10

Haka gärna på #nofilterweek

Nu får alla ”perfekta” bilder i sociala medier sin motpol. I samband med initiativet #baramänniska drar Resumé även igång hashtaggen #nofilterweek. – Vi på Resumé vill uppmana till en vecka av total ärlighet på sociala medier. Den här veckan ska jag generöst bjuda på den socialrealism som är min vardag, säger Resumés chefredaktör Claes de Faire.


Ämnen i artikeln:

#nofilterweek#baramänniskaClaes de FaireResumé

– Efter den  fina respons vi fått efter artiklarna under temat  #baramänniska föddes  en idé under fredagens Talangforum. Väldigt många  människor får en skev  bild av verkligheten via sociala medier där alla  ju alltid lägger upp  perfekt bilder. I stället vill vi på Resumé  uppmana till en vecka av  total ärlighet på sociala medier. Inga  perfekta middagsbilder, inga  bilder på hundvalpar som sover i motljus  eller bilder på avhandlingar,  romaner eller slutleveranser. Bara  verkligheten som den är, säger Claes de Faire.

Riskerar sociala medier att bidra till ”perfekt-hetsen”?
–  Det tror jag absolut. Jag kan märka det själv när jag tar mig igenom   mina 1500 vänner på Facebook, varav säkert majoriteten är vän med mig   för att jag är chefredaktör på Resumé, och och ser alla små stilleben   som illustrerar det perfekta livet eller den perfekta karriären.   Majoriteten av upphovsmakarna lever ju i själva verket ett helt annat   liv. Det har det ju lika vanligt som du och jag.

Hur agerar du själv i sociala medier?
– Rätt passivt. Men den här veckan ska jag generöst bjuda på den socialrealism som är min vardag.

– Jag   lovar att ta en bild på mig själv när jag vaknar varje morgon samt   skildra det kaos som är omkring mig. Hoppas att fler hänger på under   #nofilterweek med start idag, måndag.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.