Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

#Baramänniska

Juryn kärleksbombar sina kolleger: ”Linda Nilsson på Komm är en äkta glädjespridare”

Publicerad: 11 december 2020, 09:48

Juryn som utser branschens glädjespridare 2020: Pia Grahn, tidigare vd för Regi/Årets Byrå, Anna Dyhre, senior adviser på Coreworkers, Jan Berkö, affärsområdeschef på Sprintad, Malin Ingevall på Byråcoachen och Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé.

Foto: Montage: Yasmine Winberg

Här är juryn som utser branschens glädjespridare 2020. Nu delar de med sig av sina bästa tips på hur man kan hålla uppe humöret – och passar på att lyfta fram glädjespridar-kolleger som har inspirerat dem.


Ämnen i artikeln:

Pia GrahnLinda NilssonMathias KallioFredrik SvedjetunMatias Palm-JensenGunilla Bergh#baramänniskaEmployer Branding

2020 har varit ett tungt år för kommunikationsbranschen, med sjukdom, ekonomiska bekymmer och isolering. Men på de flesta arbetsplatser finns de där människorna som ser till att höja humöret och stötta sina medarbetare genom krisen.

De personerna vill Resumé hylla i den nya utmärkelsen ”Branschens glädjespridare”. (Om du inte har nominerat någon kollega kan du göra det här. Deadline är idag, fredag den 11 december.)

Juryn som ska gå igenom bidragen består av Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé, samt fyra personer som är kända för att sprida glädje: Anna Dyhre, senior adviser på Coreworkers, Pia Grahn, tidigare vd för Regi/Årets Byrå, Malin Ingevall på Byråcoachen och Jan Berkö, affärsområdeschef på Sprintad. 

Här delar de med sig av råd kring hur man kan hålla humöret uppe och berättar vilka kolleger som har inspirerat dem när det kommer till glädjespridning.

”Omfamna pandemin, inse att den är bortanför din kontroll och påverka istället det du kan påverka – din omgivning och kollegor”

Anna Dyhre, employer branding-expert och senior adviser på Coreworkers:

Varför är glädjespridarna viktiga för ett företag?

– De är oftast de största kulturbärarna på företaget och är många gånger anledningen till att man stannar kvar och trivs på sitt jobb.

Har du jobbat med någon glädjespridare som har inspirerat dig?

– Jag försöker att omge mig med glädjespridare, särskilt nu när dysterkvistarna har fått fritt spelrum och bananas i de flesta kanaler. Jag blir verkligen inspirerad av min författarkollega på Stockholms Universitet – doktor Anders Parment – som med sina skarpa omvärldsbevakningar får mig att gapskratta åt livet och meningen med dito.

Har du något tips på hur man kan hålla humöret uppe på arbetsplatsen under pandemin?

– Omfamna pandemin, inse att den är bortanför din kontroll och påverka istället det du kan påverka – din omgivning och kollegor. Var glad att du faktiskt har ett jobb och är behövd, för vem vill jobba med en offerkofta? Martyrer gör sig bäst på ett kors.

”Även i riktigt mörka, deppiga tider så finns det alltid något som är positivt, något som är roligt och som kan få folk att le och må lite bättre”

Pia Grahn, tidigare vd för Regi/Årets Byrå och mångårig Resumé-medarbetare:

Varför är glädjespridarna viktiga för ett företag?

– Glädjespridare behövs alltid, speciellt under ett år som detta då negativa nyheter, sjukdom och dysterhet har präglat så mycket av vår vardag. Glädjespridare höjer stämningen, ser och uppmärksammar sina kolleger och de har också energin och viljan att sprida positiv energi, pepp och inspiration runtom kring sig. Det behövs!

Har du jobbat med någon glädjespridare som har inspirerat dig?

– Många! Linda Nilsson på Komm är en äkta glädjespridare, som alltid orkar se positivt på sina kolleger och sin omgivning. Gunilla Bergh på Engage Marketing är en annan positiv solstråle, som jag har haft förmånen att möta ofta i jobbsammanhang. Och Matias Palm Jensen, tidigare på Farfar och Kind Collective, som jag jobbade med ihop på McCann. Han lyser upp varje rum han går in i, en stjärna!

Linda Nilsson, vd på Komm, orkar alltid se positivt på sina kolleger och sin omgivning, enligt Pia Grahn.

Har du själv något tips på hur man kan hålla humöret uppe på arbetsplatsen under pandemin?

– Det handlar om attityd, inställning och personligt ansvar för hur man är och vilken inställning man har på arbetsplatsen. Även i riktigt mörka, deppiga tider så finns det alltid något som är positivt, något som är roligt och som kan få folk att le och må lite bättre. Om vi alla försöker se det positiva även i mörka tider, så tror jag att vi tillsammans kan sprida glädje, vänlighet och värme runtom kring oss.

”Jag tror vi aktivt måste hitta våra ventiler och faktiskt tillåta oss att bara ha lite kul ibland”

Jan Berkö, affärsområdeschef, Sprintad:

Varför är glädjespridarna viktiga för ett företag?

– Jag vill göra liknelsen med lagidrotten. Alla som ägnat sig åt någon lagsport minns den där personen i laget som peppade resten av gänget när det gick tungt. För lagledaren är den här personen en av de viktigaste spelarna, lagledaren måste ibland vara tuff och lite krass i sitt ledarskap. Att då ha den där glädjespridaren i truppen är avgörande, någon som sprider energi och glädje och lyfter truppen, och det är precis samma sak på en arbetsplats.

Har du jobbat med någon glädjespridare som har inspirerat dig?

– Absolut, jag kommer att tänka på flera personer. För att nämna någon på senare tid vill jag rikta blicken mot Bohmans Nätverk där jag var innan jag började på Sprintad nu i somras. På Bohmans jobbar Johan Larsson som är glädjespridaren personifierad. Han har just den där kulturbyggande positiva energin som är så viktig. Varje gång han kom in på kontoret lyfte stämningen, och inom rekrytering är det en nog så viktig del att verkligen ”se” kandidaterna och det går nog inte att hitta någon som inte haft en bra kandidatupplevelse med Johan.

Johan Larsson på Bohmans Nätverk är ”glädjespridaren personifierad”, enligt Jan Berkö.

Har du själv något tips på hur man kan hålla humöret uppe på arbetsplatsen under pandemin?

– Det svåra är ju att vi inte ses på kontoret så mycket just nu. Det är ju helt avgörande för att bygga team-känslan och att glädjepspridarna ska komma till sin rätt, att vi ses på dagarna. Vi på Sprintad försöker ses dagligen på Teams för att i någon mån kompensera för att vi inte ses fysiskt. Men det blir mycket upp till var och en i dessa pandemitider att hålla humöret uppe. Personligen har jag som mål att konsumera någon dos humor varje dag, det kan vara allt ifrån att lyssna på en klassisk Lindeman med Hasse & Tage eller avrunda dagen med ett avsnitt av ”Family Guy”. Jag tror vi aktivt måste hitta våra ventiler och faktiskt tillåta oss att bara ha lite kul ibland.

”Extra viktigt nu enligt många byråledare är att värna och bygga kulturen och gemenskapen, att identifiera kulturbärarna som väldigt viktiga för att bibehålla engagemang”

Malin Ingevall, entreprenör, byråveteran och ansvarig på Byråcoachen:

Varför är glädjespridarna viktiga för ett företag?

– Jag gillar ringar på vattnet-effekten, att energi och humör smittar tror jag de flesta håller med om. Att ha medarbetare som visar sitt engagemang och glädje är superviktigt så att fler kan välja att haka på.

– Extra viktigt nu enligt många byråledare är att värna och bygga kulturen och gemenskapen, att identifiera kulturbärarna som väldigt viktiga för att bibehålla engagemang. Det måste ju inte vara samma personer som glädjespridare, men jag hoppas de är det också.

Har du jobbat med någon glädjespridare som har inspirerat dig?

– Absolut, många genom åren. Väljer jag några från senaste tiden, blir det Niklas Delmar och Johan Book på Hej Engagemang och Michael Vyöni. De har en sådan vilja och passion för det de gör, ingenting är omöjligt, vi gör saker med intentionen att bidra, och det är enkelt och roligt när vi planerar och genomför saker ihop. Och då blir resultatet superbra. Sen vill jag också nämna Charlotta Rydholm som faciliterar digitala workshops. Med struktur, roliga inslag och energi smittar känslan av sig genom skärmen hem till var och en. 

Charlotta Rydholm har en energi som smittar av sig genom skärmen, enligt Malin Ingevall.

Foto: Thomas Krook

Har du något tips på hur man kan hålla humöret uppe på arbetsplatsen under pandemin?

– Våga ta pauser i digitala möten. Energipaus där man gör något roligt eller knasigt. ”Skrytfredag” och ”Failfika” är två koncept som jag älskar! 

– Men också att vara personlig i dina möten, kanske ringa upp en vän eller kollega lite oftare och fråga hur det är på riktigt. Att få bli sedd och vara viktig för andra, att känna att någon bryr sig gör att vi får en större känsla av tillhörighet, trygghet och gemenskap. Det ger också en humörhöjande effekt. 

”Glädjespridare är viktiga för kulturen och affärerna, för har medarbetarna kul så har också kunderna det”

Fredrik Svedjetun, chefredaktör och ansvarig utgivare, Resumé:

Varför är glädjespridarna viktiga för ett företag?

– De ger energi, får människor att må bra och gör det kul att vara på jobbet, även när tiderna är svåra och tuffa. Glädjespridare är viktiga för kulturen och affärerna, för har medarbetarna kul så har också kunderna det.

Har du jobbat med någon glädjespridare som har inspirerat dig?

– Jag har jobbat och jobbar med många glädjespridare. Ett superproffs inom det här området är Mathias Kallio, affärsutvecklingschef inom Di-gruppen, som jag har hängt ihop med under många år på Dagens Media och Resumé. Jag vet inte riktigt hur han bär sig åt, men jag gissar att det handlar om en härlig personlighet parat med ett medvetet, långsiktigt arbete med de här frågorna. Han avsätter helt enkelt tid till det, och jag tror att det är här som många andra brister.

Mathias Kallio är ett proffs inom glädjespridning, enligt Fredrik Svedjetun.

Foto: Andreas Elgstrand

Har du själv något tips på hur man kan hålla humöret uppe på arbetsplatsen under pandemin?

– Det finns många olika gemensamma aktiviteter man kan ta till för att hålla humöret uppe, som digitalfika eller digital-aw, stegräknartävlingar, quiz, roliga Slack-trådar, med mera. 

– Men jag tror ändå att det viktigaste är att man tar sig tid att prata lite strunt på dagarna och skratta ihop. Det är sådant som tidigare skedde naturligt på arbetsplatserna men som nu riskerar att försvinna helt. Jag tror att alla behöver avsätta tid för detta under möten på dagarna. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.