Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

#Baramänniska

”Personliga varumärket gör att man inte vågar berätta”

Publicerad: 19 September 2013, 10:07

Foto: Resumé.

KOMM:s vd, Jessica Bjurström, tror att det personliga varumärket gör att få personer i branschen vågar tala om när man mår dåligt: – Man vill vara en kraft som utför storverk. Om man visar sig svag går ju det emot ett sådant budskap, säger hon.


Ämnen i artikeln:

#baramänniskaKOMMJessica Bjurström

Resumé introducerade idag initiativet #baramänniska. Så här skriver  Resumé i dagens tidning: ”Med den här publiceringen vill vi rikta  strålkastaren på ett vår tids största tabun: att må dåligt.”

Jessica  Bjurström tror att rädslan för att visa sig svag egentligen inte bara  gäller kommunikationsbranschen där det personliga varumärket har blivit  allt viktigare, utan att det handlar om en generell trend.

Hon tycker  också att det är problematiskt att många inte vågar berätta om sin kris  under processens gång, utan att man kanske lägger in ett meddelande på  Facebook á la ”nu är jag tillbaka.”

KOMM har också dragit igång ett  initiativ där Utbildnings- och HR-kommittén har försökt att slå ihop  sina ”kloka huvuden”, enligt Jessica Bjurström.

– Vi har arbetat med  tio byråledare och diskuterat alltifrån ledarskapsfrågor till  byråkultur. Ytterst handlar det om att skapa framgångsrika företag där  människorna mår bra, säger Jessica Bjurström.

Här har man startat en utbildning som riktar sig till byråledare.

Utbildningen kallas Leader´s Rountable och man har bland annat varit i London och träffat profiler i branschen:
–  Vi jobbar på det här sättet eftersom vi anser att ett bra klimat på  arbetsplatsen börjar med byråledaren, säger Jessica Bjurström.

Hur ser du på initiativet #baramänniska?
–  Det är jättebra. Jag undrar om det här med att våga prata är som med  kjollängden. Det vill säga att den går i cykler, säger Jessica  Bjurström.

Hon tycker också att man inte får glömma att mycket i branschen bygger på analytiska förmågor i kombination med mycket känslor:
–  Den analytiska biten klarar man oftast att hantera, medan det kan vara  lite si och så med känslobiten, säger Jessica Bjurström.

Vem vågar visa sig svag om yxan går på företaget?
–  Det är lite som ett plocka ut OS-truppen. Man tror att man ska kunna  leverera om ett halvår. Det funkar ju inte att i förtroende säga att man  känner sig lite deppig eller svag, säger Jessica Bjurström.

Chefer drabbas också av personliga problem?
–  Jag är övertygad om att man som chef måste våga berätta om man inte  känner sig på topp. Det är ändå chefen som sätter standarden för hur  medarbetarna mår på företaget, säger Jessica Bjurström.

I  Resumé-artikeln är det ju framgångsrika och kända människor som berättar  om vad man själv eller personer i ens närhet har råkat ut för? Gör inte  just tidigare framgångar det lättare att våga vara öppen?
– Jo, det  är klart att sådana människor kanske inte har lika mycket att förlora på  att vara öppna om sina problem. Man får dock inte glömma att  rekryterare många gånger kan se det som en tillgång att personer har  varit med om en kris. Det kan göra att man ses som en stark person,  säger Jessica Bjurström.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.