Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

#Baramänniska

Resumé kartlägger den moderna skampålen

Publicerad: 15 Maj 2014, 08:14

Mikael Ahlsén och Elisabet Höglund berättar.

Foto: Andreas Elgstrand.

I dagens nya nummer kartlägger Resumé den moderna skampålen – att behöva ta skit offentligt. Detta inom ramen för Resumés kampanj #baramänniska.


Ämnen i artikeln:

#nofilterweekClaes de Faire

I höstas drog Resumé igång intiativet #baramänniska. Det första greppet hade rubriken "Hur mår du (egentligen)?”.

Där berättade ett antal branschprofiler om sina livs- och karriärsöden. Bland annat berättade Nina Åkestam om hur hon gick in i väggen och fick börja med KBT-terapi. Camilla  Kuylenstierna var framgångsrik marknadschef men höll på att dricka bort  hela karriären. För byråledaren Björn Mogensen tog livet en ny vändning  efter bäste vännens, tillika, kollegans självmord.

På Resumés Talangforum har inbjudna talarefått rangordna de  misstag som betydde mest för deras karriärer.

Ytterligare ett steg var #nofilterweek – en vecka av total ärlighet i sociala medier där den perfekta kulissen revs.

Nu fortsätter Resumé med greppet ”Att ta skit” – en ny serie inom ramen för #baramänniska. Vi möter återigen duktiga personer som har råkat illa ut. De har av olika anledningar utsatts för en medial storm. I dagens tidning kan du läsa Andreas Rågsjö Thorells reportage om Mikael Ahlsén som blev syndabock för Sturegallerians troskampanj på Fars dag, och Elisabet Höglund som blivit mobbad, förlöjligad och mottagit dödshot på nätet.

Digitaliseringen har skapat ett hårdare medialt klimat där tidningarnas trösklar för publicering har sjunkit. Kritikstormar på sociala medier blir rubriker i gammelmedier, menar Mia-Marie Hammarlin, journalistforskare vid Lunds universitet.  

”Syftet är att illustrera att vi är på väg att skapa ett nytt och mycket  hårdare samhälle­. I förra numret tecknade Resumé  uppmärksamhetssamhällets existens. Det här är fortsättningen. Det är  också det nya villkoret för både dig och mig. Om Andy Warhol sade att  alla skulle vara kända­ 15 minuter i framtiden törs jag lova dig att  alla kommer vara tvungna att ta emot offentlig kritik 15 minuter i  framtiden, skriver Resumés chefredaktör Claes de Faire i sin ledare i dag, och fortsätter:

”Det går fort i det digitala uppmärksamhetssamhället och det  gör ont, lämnar spår och tar tid att läka. Därför är det vårt jobb, som  är närmast er som driver på och tjänar pengar på uppmärksamhetssamhället  och nya digitala möjligheter, att påminna om att det står en människa  bakom allt”.

På Resume.se kommer vi att publicera fler artiklar och reaktioner i ämnet. Håll utkik!

Läs hela Claes de Faires ledare här.

Resumé har åtta sidor om detta i dagens papperstidning. Har du ingen premumeration? Lugn, det fixar vi här! 

Ämnen i artikeln:

#nofilterweekClaes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.