Vem är bäst på att skapa värde med design? Svaret får du med Resumés mätning Designindex, som baseras på vad en panel gett för omdöme om likeability, betalningsvilja och köpintention före och efter den nya designen.
Designindex
Candy King skippade den mer organiskt bruna färgen för mer färgsprakande förpackningar medan Nordic Nest med hjälp av Identity Works tog fram en mer sober identitetsdesign än tidigare. De två bidragen var de som åstadkom störst positiv förändring inom sina respektive kategorier och tar därmed hem Designindex Q1 2021.
Designindex
Cloetta tog hjälp av Seventy Agency och frilansande art directorn Magnus Linehag och kammade hem guld i både identitet och förpackningsdesign när den andra omgången för året av Designindex avgjordes.
Resumés mätning Designindex mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign och lanserades i våren 2019. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, betalningsvilja, köpintention och preferens före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen – som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi – är statistiskt säkerhetsställd.
Tävlingen har tidigare vunnits av bland andra Bold, The Studio och Identity Works.
Resumé insikt
Svenskarna är en av de mest salt-älskande länderna i världen – men saltet är en lågintresse-produkt. Hur får man en lite trist rutinprodukt att bli fin nog att stå på bordet och samtidigt inte riskera att tappa konsumenter? Falksalt har gjort resan och vinner Designindex.