Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Designindex

Candy King och Nordic Nest vinnare i årets första Designindex

Publicerad: 26 mars 2021, 13:49

Candy King skippade den mer organiskt bruna färgen för mer färgsprakande förpackningar medan Nordic Nest med hjälp av Identity Works tog fram en mer sober identitetsdesign än tidigare. De två bidragen var de som åstadkom störst positiv förändring inom sina respektive kategorier och tar därmed hem Designindex Q1 2021.


Ämnen i artikeln:

DesignindexIdentity WorksCloetta

Resumés mätning Designindex mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign och lanserades i 2019. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, unicitet, köpintention före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi är statistiskt säkerhetsställd.

Vinnare i årets första omgång, som gäller design lanserad under Q1, blev i kategorin förpackningsdesign Cloetta-ägda Candy King vars nya skrud tagits fram av bolagets egen inhouseavdelning. I kategorin identitetsdesign segrade inredningsbutiken Nordic Nest vars nya profil tagits fram av Identity Works.

Förpackningsdesign

Candy King-förpackningarna före och efter omgörningen.

Bilendis undersöker som tidigare nämnt parametrarna likeability, unicitet, köpintention och preferens i beaktning. För vinnaren Candy King landade resultatet på en vägd ökning av 18 procent sett över alla parametrar. Absolut störst var skillnaden i köpintention, kunderna tycks alltså bli bra mycket mer godissugna av de mer färgsprakande förpackningarna än de tidigare med mer organiskt bruna inslag. 66 procent av respondenterna sa sig föredra den nya designen framför den gamla. Den nya designen är framtagen av Cloetta själva.

Tätt bakom Candy King placerade sig ytterligare en omdaning som genomförts av bolaget själva, nämligen Icas omstöpning av sina snacks-förpackningar. De nya Ica-förpackningarna fick en vägd ökning i de fyra parametrarna på 17 procent.

På bronsplats placerade sig Zetas nya förpackningar för bolagets tomatprodukter med en vägd ökning på 14 procent. Bakom de nya Zeta-förpackningarna står Hummingbird.

Här nedan kan du se före- och efterbilderna från Ica och Zeta.

Bild 1/4  Ica Snacks tidigare skrud.

Företagsidentitet

Nordic Nests tidigare identitet

Efter omgörningen anammades en mer sober design.

På identitetssidan står inredningssajten Nordic Nest som segrare. Där valde designbyrån Identity Works att gå på ett sobrare och mer moget spår än vad som tidigare präglade Nordic Nests uttryck. Resultatet blev en vägd 17-procentig ökning i de fyra parametrarna och 68 procent av respondenterna sa sig föredra den nya designen. Samtliga parametrar visade på en tydlig positiv förändring och allra mest tycks kundernas spontana inställning, likeabilityn, till designen ha förbättrats.

På andra plats placerade sig segraren på förpackningssidan Candy King. Kunderna tycktes inte uppskatta den nya identitetsdesignen riktigt lika mycket som de omfamnade de nya förpackningarna. Resultatet blev en vägd sexprocentig ökning i likeability, unicitet, påverkan och preferens. 57 procent sa sig föredra den nya designen. 

På tredjeplats placerade sig Zonnic, ett bolag som tar fram produkter för dem som försöker sluta röka. Tillsammans med Garbergs lyckades de ta fram en design som renderade i en vägd sexprocentig ökning i de fyra parametrarna, samma resultat som Candy King det vill säga. Avgörandet ligger dock i att 56 procent, i jämförelse med Candy Kings 57, av respondenterna sa sig föredra den nya designen framför den gamla.

Här nedan kan du se före- och efterbilderna från Candy King och Zonnic.

Bild 1/4  Candy Kings tidigare identitet.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.