Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Designindex

Dubbelvinst i Designindex för CandyKings förflyttning från utbud till upplevelse

Publicerad: 29 Juni 2020, 11:55

Cloetta tog hjälp av Seventy Agency och frilansande art directorn Magnus Linehag och kammade hem guld i både identitet och förpackningsdesign när den andra omgången för året av Designindex avgjordes. Resumés mätning Designindex mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign och lanserades i våren 2019. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, betalningsvilja, köpintention och preferens före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen – som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi – är statistiskt säkerhetsställd. Tävlingen har tidigare vunnits av bland andra Bold, The Studio och Identity Works.


Ämnen i artikeln:

DesignCloettaSeventy Agency

Bakgrund:
Som del i en omfattande revitalisering och relansering av CandyKing, där den svenska marknaden är först ut. Hela arbetet rullar ut i full skala hösten och vintern 2020.

Utmaning:
Förflytta varumärket från tidigare ”utbud och pris” till värdebaserade upplevelser för såväl handlare som shoppers och konsumenter. Den bredare godis- och snackskulturen utöver just kategorin lösgodis på olika marknader, är en utmaning och en spännande möjlighet för oss.  

Lösning:
Varumärket har siktat på en tydlig modernisering anpassad för kommunikation både fysiskt och digitalt. Cloetta vill att varje möte med CandyKing ska spegla våra kärnvärden, givetvis bärande genom den grafiska profilen, och att glädjerik valfrihet ska vara ett genomgående tema i designen. En design som kan anpassas och justeras beroende på tillfälle, konsument, land och förpackningslösning.

Resultat (före/efter):

Förpackningsdesign

Likeability 3,17 – 3,42

(Vad är din spontana inställning till produktens förpackningsdesign?)

Unicitet 2,89 – 3,31

(Hur särskiljande eller unik tycker du förpackningens design är?)

Köpintention 3,02 – 3,20

(Om du skulle köpa en produkt i denna kategori, hur intresserad skulle du vara att köpa denna produkt?)

En vägd 13% ökning i likeability, unicitet, köpintention och preferens. 62% föredrar den nya designen

Identitet:

Likeability 3,26 – 3,30

(Vad är din spontana inställning till företagets identitet, alltså hur den ser ut? T ex logotyp, färger och formspråk?)

Unicitet 3,04 – 3,27

(Hur särskiljande eller unik tycker du företagets identitet är?)

Påverkan 3,10 – 3,15

(Om du var intresserad av företagets produkter/tjänster, hur påverkar identiteten din inställning till företaget?)


En vägd 9% ökning i likeability, unicitet, påverkan och preferens 62% föredrar den nya designen

***

Glädje, inbjudande, trovärdigt och inkluderande sammanfattar Andrea Lindgren, Head of Brand & Concept Pick & mix, Central Pick & Mix på Cloetta.

– Det har varit viktigt för oss att skapa ett uttryck som upplevs aktuellt, glädjefyllt och inspirerande både för ungdomar och vuxna. Eftersom hela vår existens bygger på allt det positiva som ryms i ordet valfrihet, behöver vår design också vara flexibel och anpassningsbar för olika kanaler och kontexter utan att tappa genomslagskraft, säger hon. 

 


Är det något speciellt i de nya förpackningarna eller i identiteten som du vill lyfta fram?
– Som alltid är det de små detaljerna som gör helheten. Både färgval och mönster har fallit på plats, och känslan av att vi bygger en stark identitet även när logotypen inte syns är viktig för mig. Jag är väldigt nöjd och stolt över att vi lyckats ta fram en design som förmedlar vår identitet, som kommer hålla över tid och nå vår breda målgrupp. Med vår nya identitet visar vi att vi är ett varumärke som står för glädje, kunskap och viljan att våga och sticka ut i allt vi gör.

Vilken är din största utmaning som designköpare?
– Att fatta beslut som gör att vi kan vara aktuella och relevanta både nu och framåt, med bibehållen flexibilitet parallellt med vårt fokus på att vara ett varumärke som håller i längden. Lösgodishyllan och förpackningarna är centrala för oss, men designen ska även fungera på stortavlor lika väl som ner till millimetrar i en smartphone. Bredd och spets är inte en helt enkel ekvation alla gånger, men en riktigt glädjefylld utmaning!

– Med ett intensivt och nära samarbete tillsammans med Seventy Agency och Magnus Linehag (frilans ad) som förstått såväl vår vision som konsumentens behov så har vi lyckats förmedla vad vi står för, också rent visuellt. Det känns därför roligt att vi efter allt hårt slit lyckats arbeta fram en design som fått hög preferens både internt och även hos slutkonsumenterna på alla våra marknader.

Vill du fördjupa dig i casen för OLW och Edge HR och se före- och efterbilder? Prenumerera på Resume.se. 

 

Arbetsgrupp

Seventy Agency

Strategic Lead/Client manager, Marie Dahl

Creative Lead, Jojo Brännström/Carolina Zell

Design Director, Anna Sotowska

Designers: Louise Adolfsson, Rita Alton

Magnus Linehag, logotyp

FAKTA / Så går Designindex till

Det här är vår fjärde omgång av Designindex. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, betalningsvilja, köpintention och preferens före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen – som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi – är statistiskt säkerhetsställd.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DesignCloettaSeventy Agency

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.