Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Designindex

Honey Design och Bold vinner Designindex

Publicerad: 7 Oktober 2020, 12:47

Bolds nya identitetsdesign för Mentimeter och Honey Designs förpackningsdesign för Spina-Bac vinner årets tredje upplaga av Designindex, tävlingen som belönar design som ger affärsmässig effekt.


Ämnen i artikeln:

DesignindexBold

Under Resumés seminarium ”Branding & Design” presenterades vinnarna av Designindex tredje omgång. Designindex är en tävling som belönar design som ger effekt och utgår från en riksrepresentativ undersökning från Bilendi.

Vinnare av förpackningsdesignskategorin blev Honey Design och deras arbete för Spina-bac. Spina-Bac har sedan 70-talet tillverkat ställbara ryggplattor som ska underlätta vid exempelvis kontorsarbete. 

På andra plats i förpackningskategorin kom Abba Sill (byrå: Silver) och på tredje plats kom Icas nya design för sill.

Enligt Bilendis mätning upplevde Spina-Bac en vägd ökning på 18 procent i likeability, unicitet, köpintention och preferens. Hela 62 procent av respondenterna säger sig föredra den nya designen. Det är den största ökningen av alla bidrag som skickats in till årets Designindex.

– Jättekul, speciellt för Spina-Bac, säger Jocke Petterson, grundare av Honey Design.

När Spina-Bac vände sig till Honey Design var de egentligen inte ute efter en så genomgripande omstöpning som det i slutändan blev.

– Man behöver inte alltid få frågan, i rollen som kommunikatör är det ofta min uppgift att identifiera problem och presentera en kreativ lösning för kunden.

 

Tanken med den nya designen är att förpackningen ska ha en flerdimensionell funktion: både som förvaring av själva kudden, för bra exponering i butik och för att kunderna skulle kunna spara förpackningen och använda den till annat. De tillhörande illustrationerna är signerade SaraMara.

– Internationellt behövde man en mer kommunikativ förpackning och där blev renheten och den svenska flaggan viktiga element, säger Joachim Petterson.

Hur förhåller du som designer dig till effekt i ditt arbete?

– I den svenska designskolan är idé och funktion nästintill fundamentalt. Vi drivs av att hitta en idémässig och konceptuell design med finurlighet. Design för designs skull kan vara fint men ofta behövs det en twist som får det hela att sticka ut och göra avtryck.

Särskilt nöjd är Jocke Petterson med hur byrån lekt med B:et i logotypen. I början var de inne på att i stället leka med det inledande S:et och dess likhet med en mänsklig ryggrad men i slutändan blev den leken väl övertydlig. Förpackningen präglas även av den ryggtavla som pryder omslaget.

– En mänsklig kropp ger trovärdighet samtidigt som den mänskliga anatomin är otroligt vacker i sig. Det blir skönhet utan att skriva någon på näsan, säger Jocke Petterson.

På identitetsdesignsidan gick segern till Bold Scandinavia och byråns arbete med Mentimeter. Byråns nya skrud gav en vägd ökning i likeability, unicitet, påverkan och preferens på tio procent. Så mycket som 62 procent av respondenterna föredrar den nya designen framför den gamla.

På andra plats inom identitetsdesign kom Waywize identitet (byrå: Priority) och på tredje plats kom Wellobes identitet (byrå: IW).

Mentimeter är en interaktiv presentationsplattform som riktar sig till alltifrån styrelse- till klassrum. Genom plattformen kan deltagare exempelvis ställa frågor och på andra sätt interagera med mötesledarna.

Carl Ronander, head och brand & pr på Mentimeter, berättar för Resumé att briefen till Bold var att ta fram en identitet rotad i bolagets kärnvärderingar. Beställningen föregicks av ett omfattande internt arbete där essensen i bolaget mejslades fram.

– Vi vill vara ett verktyg för inkludering, oavsett var vi används. Genom oss ska alla kunna få en röst. I en samtid där mycket handlar om att höras vill vi också vara en plattform som lyssnar. 

I arbetet var alla delar av designen uppe för diskussion. Carl Ronander berättar att de ville hitta en design som känns trovärdig oavsett sammanhang. Flera delar av företaget var tillsammans med Bold inblandade i projektet och fick under processen komma med olika inspel.

Som beställare, hur förhåller du dig till designens effekt?

– Det är naturligtvis jätteviktigt och därför har en sån här utmärkelse extra stor betydelse. I slutändan så är alla varumärken vad kunderna tycker om dem, snarare än vad vi på insidan anser, säger Carl Ronander och fortsätter:

– För att hitta en effekt tror jag man måste hålla två tankar i huvudet samtidigt. Dels handlar det om att vara trygg i och tro på sig själv och sitt uttryck och dels handlar det om att designen inte ska stå i vägen för produkten. Den här mätningen och utmärkelsen visar att vi lyckats med det.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

DesignindexBold

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.