Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Designindex

Identity Works och Another State vinner Designindex

Publicerad: 11 December 2019, 15:06

Chips och HR-verktyg står högst upp på pallen när årets fjärde omgång av Designindex har avgjorts. Vi säger grattis till Identity Works och Another State.


Ämnen i artikeln:

Identity WorksVarumärkenDesignindexAnother State

Resumés mätning Designindex mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign och lanserades i våras. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, betalningsvilja, köpintention och preferens före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen – som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi – är statistiskt säkerhetsställd.

Tävlingen har tidigare vunnits av bland andra Bold, The Studio och Identity Works.

Nu plockar Identity Works hem sin andra vinst för året med sin nya förpackningsdesign för OLW. 63 procent av de deltagande i studien föredrar den nya designen framför den gamla. Designen såg totalt 19 procent i ökning vad gäller likeability, unicitet, köpintention och preferens.

– Det är superkul att just det här caset vinner. Att förändra förpackningsdesignen för en marknadsledare innebär en stor affärsrisk och det är otroligt roligt att kunderna reagerat så positivt. Nyckeln har varit en modig och fantastisk kund, säger Lisa Minogue, designchef på Identity Works.

FAKTA / Vinnarna Designindex case

FAKTA / Vinnarna i Designindex case

Från fredagsmys till fredagskänsla – Identity Works och OLW tar hem Designindex förpackningskategori

Guld till Another State och Edge – 65 procent föredrar nya identiteten

Från fredagsmys till fredagskänsla – Identity Works och OLW tar hem Designindex förpackningskategori

Den andra vinsten inom identitet går till digitalbyrån Another State för kunden Edge HR. 65 procent föredrog den nya identiteten hos HR-verktyget, medan man såg en 19 procentig ökning inom likeability, unicitet, köpintention och preferens.

Varför vinner ni?
– Vi tror på effektiviteten i att designa för primärt digitala touchpoints vilket är så mycket mer mångfacetterat än bara tvådimensionell yta och ser att Edge är ett lysande exempel på hur detta kan te sig rent resultatmässigt, säger Fredrik Wetterholm, vd på Another State.

Vill du fördjupa dig i casen för OLW och Edge HR och se före- och efterbilder? Prenumerera på Resume.se.

PS. Missa inte Resumé storsatsning på design genom eventet Branding & Design den 2:a april. Läs mer här.

FAKTA / Så går Designindex till

Det här är vår fjärde omgång av Designindex. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, betalningsvilja, köpintention och preferens före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen – som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi – är statistiskt säkerhetsställd.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.