Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Designindex

Silver och The Bond vinner Designindex

Publicerad: 11 december 2020, 10:30

The Bonds nya förpackningsdesign och Silvers nya identitet för Baltic Waters vinner årets fjärde upplaga av Designindex, tävlingen som belönar design som ger affärsmässig effekt.


Ämnen i artikeln:

DesignindexSilverThe Bond

Resumés mätning Designindex mäter effekten av förpacknings- och identitetsdesign och lanserades i 2019. Fyra gånger per år bjuds designers och byråer in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, unicitet, köpintention före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1500 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi är statistiskt säkerhetsställd.

Under årets fjärde och därmed sista Designindex kammar kommunikationsbyrån The Bond och designbyrån Silver hem förstaplatsen i förpacknings- respektive identitetskategorin. 

The Bond prisas för sitt arbete för det sockerfria godiset Wellibites, där både likeability, unicitet, köpintention och preferens ökat med 20 procent efter den uppdaterade förpackningsdesignen. 79 procent av de svarande föredrar den nya designen. 

– Vi ville revolutionera den nyttiga godiskategorin och flytta Wellibites från ”nyttigt som är gott” till ”supergott som är nyttigt”. Wellibites har allt man önskar av ett godis och mer därtill. Men förpackningsdesignen tog inte för sig i butik och det var helt enkelt för få som upptäckte det här goda godiset. Nu har påsen fått ett utseende som innehållet verkligen förtjänar, säger Emelie Martinsson, AD på The Bond.

Hon berättar att den största utmaningen med projektet var att våga vara annorlunda. 

– Det finns normer hur nyttigt godis ska se ut som vi ville bevisa att det går att gå emot. Godis utan socker kan visst vara gott och förtjänar en design som kan slåss mot vilket godis som helst.

Uppdraget för Wellibites har omfattat en översyn av det grafiska uttrycket, en ny logotyp och att ta det nya varumärket ut i PR och löpande marknadsinsatser. 

– Vi ville låta varumärket ta plats och ta fram en tydlig hierarki i designen. Vi gav Wellibites en uppdaterad logotyp och lät den ta plats för att bygga varumärket tydligare inom kategorin. Swirlen i botten, tillsammans med påsens grundfärg, representerar de olika smakerna på godiset, säger hon. 

 

Arbetsgrupp

Art Director – Emelie Martinsson

Copywriter – Andreas Johansson

Projektledare – Karin Haglund

Tätt efter The Bond kommer Hultafors arbete för Hellberg Safety, och på tredjeplats Silvers uppdatering av Pauluns förpackningsdesign. 

 

Foto: Press

Designbyrån Silver prisas med guld för sitt arbete med att uppdatera stiftelsen Baltic Waters nya identitet. 85 procent av de svarande föredrar den nya designen, och underkategorierna likeability, unicitet, påverkan och preferens har ökat med 31 procent. 

– Vi ambition var att identiteten skulle spegla stiftelsens analytiska och utredande arbete där utgångspunkten alltid är; vad är bäst för havet. Därför lät vi en vattendroppe, med funktionen av ett förstoringsglas vara central i identiteten. Med droppen kan vi med enkla medel lyfta fram olika fokusområden som stiftelsen arbetar med, men sett genom havet, säger Jonas Berg, Senior Designer.

Att behålla kopplingen till det gamla varumärket men samtidigt stå för något nytt beskriver de som den största utmaningen med uppdraget. 

– För att förstärka att Baltic Waters arbete både fokuserar på land och hav skapade vi en färgpalett som fångade båda aspekterna av arbetet. Med både jordiga färger likväl som blå toner. Färgerna fångas sedan upp som reflektioner i dropparna.  Vattnet återfinnas även i logotypen där årtalet 2030 skapar en association till den kemiska beteckningen H2O, säger Jonas Berg. 

Det nya varumärket behövdes för att ta verksamheten in i 2020-talet, och på så vis även fortsätta bemöta klimatförändringarna i Östersjön. 

– En levande Östersjö är kanske en av de största anledningarna till den höga livskvaliteten i Sverige. Just nu är det är stor risk för att Östersjön kan förstöras för all framtid på grund av utfiskning och utsläpp från jordbruk. Att få arbete med att dessa frågor har skapat ett stort engagemang hos oss på Silver, säger Ulf Berlin, Executive Strategist and Co-Founding Partner. 

På andra plats prisas Bold för deras arbete för Hemnet. På tredje plats kommer Hummingbirds med deras arbete för Svalner. 

 

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare:

Conrad Stralka och Madeleine Holst, Baltic Waters 2030

 

Silver:

Jonas Berg och William Sörqvist, design

Daniel Månsson, projektledare

Ulf Berlin, strateg och kundansvarig

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

DesignindexSilverThe Bond

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.