Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Abby Priest-grundaren till Outhousebyrån

Publicerad: 8 december 2020, 12:54

Johanna Bergbom, Tomas Strand och Emil Daun.

Foto: Nicka Hellenberg

I januari lämnade Tomas Strand Abby Priest. Nu blir han ny pr-strateg och kreatör på Outhousebyrån.


Ämnen i artikeln:

Abby PriestOuthousebyrån

2007 grundare Tomas Strand Priest Pr, en byrå som tre år senare slogs ihop med Abby Norm för att bilda Abby Priest. Så sent som i januari tidigare i år aviserade Strand att han skulle lämna branschen för att fokusera på Mindclub, ett bolag som hjälper bolag att ta hand om sina anställda.

Pandemin har dock inneburit nya förutsättningar och nu är han klar som pr-strateg och kreatör på Outhousebyrån. Där kommer han att jobba nära byråchefen Johanna Bergbom.

– Ibland är saker bara menade att hända, jag stod i ett vacuum efter att ett bolag jag investerat mycket engagemang i var tvunget att mer eller mindre läggas på is som en effekt av Corona. Outhousebyrån har samtidigt fått in flera nya kunder och står för det där jag har saknat i branschen de senaste åren. Där inte den ofta så ansträngda ”kreddighetsprestigen” är viktigare än det som är viktigt på riktigt. Som att skapa resultat för kunden och ha det bra på vägen dit. Lite klyschigt och lite som på en bra strandbar, en skön sådan är bättre än en som bara är posh. Sedan passar det också som handsken i hand att vi har kontor både i Visby och Stockholm vilket ger mig ännu större anledning att vara mer strandnära på Gotland säger Tomas Strand.

LÄS MER: Så tog byråchefen sig tillbaka från utbrändheten

Tomas Strand har länge varit engagerad i branschdebatten om mental hälsa och utbrändhet.

– Ingenstans är kreativiteten och genomförandekraften så stark som på en ö. Det är också anledningen till att jag och min familj släppte allt i Stockholm och flyttade hit på vinst och förlust. Jag gillar den rena modellen med att vara en mindre byrå som har de viktigaste funktionerna inhouse och när det behövs mer och andra resurser så jobbar vi väldigt aktivt och nära med frilansare. Alla säger att de har ett starkt nätverk av frilansare, men det är inte något man bara har. Men behöver jobba aktivt med frilansare dagligen för att ha både koll och förtroende från de bästa frilansarna. Tomas är ett bra exempel på en sådan, det finns få PR-kreatörer som både kan, och inte minst tycker om, att vara både strateg och genomförare i ett. Den där Strand kommer främst att bidra med att skapa nyhetsvärden redan i kreationsfasen i projekt för våra kunder hos Outhousebyrån säger Johanna Bergbom.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Abby PriestOuthousebyrån

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.