Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Åhléns byter marknadschef – Nygren-Bonnier lämnar efter mindre än ett år

Publicerad: 14 februari 2019, 12:50

Patrik Nygren-Bonnier och Cecilia Mortimer Meurling.

Cecilia Mortimer Meurling, nuvarande försäljningschef på Åhléns, får den nya tjänsten som försäljnings- och marknadschef på bolaget. Därmed lämnar Patrik Nygren-Bonnier marknadschefsrollen efter mindre än ett år.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsPatrik Nygren-Bonnier

Patrik Nygren-Bonnier är en av Sveriges ledande och mest prisade marknadschefer. Som marknadschef på IKEA var han bland annat med och lanserade det hyllade konceptet "Där livet händer", framtaget av Åkestam Holst.

För drygt ett år sedan lämnade han IKEA för att efterträda Lina Söderqvist som marknadschef på Åhléns. Nygren-Bonnier hade då varit på IKEA i fem år och kom innan dess från en tjänst som försäljningschef på Swedbank.

Nu lämnar han dock marknadschefsrollen på Åhléns. I ett pressmeddelande förklarar bolaget att förändrade kundbeteenden lett till att gränsen mellan marknadsföring och försäljning har suddats ut och att man därför väljer att omorganisera. Istället för en renodlad marknadschefstjänst instiftar man därför den kombinerade rollen marknads- och försäljningschef, en roll som den tidigare försäljningschefen Cecilia Mortimer Meurling får.

– För att hela tiden kunna utveckla mötet med våra kunder lever vi i ständig förändring. Genom ett gemensamt ledarskap för marknad och försäljning tar vi tillvara potentialen i Åhléns starka varumärke, samtidigt som vi förstärker våra försäljningsinsatser. Detta är särskilt angeläget i den snabba digitala omställning som vi befinner oss mitt i, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns.

Patrik Nygren-Bonnier har även suttit med i Åhléns ledningsgrupp.

– All kommunikation ska utgå från Åhléns varumärke och kunden ska känna igen Åhléns, oavsett om den möter oss i sociala medier, i vår e-handel, i varuhuset, i en utomhuskampanj eller inom ramen för annan kommunikation. Vi har påbörjat arbetet men det finns en rad viktiga beröringspunkter mellan marknad och försäljning som kan förtydligas så att kunden alltid har oss "top of mind" vid sitt nästa köp, säger Cecilia Mortimer Meurling, ny marknads- och försäljningschef på Åhléns.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.