Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Amanda Ålenius till Narva

Publicerad: 17 september 2021, 07:42

Amanda Ålenius

Branschpersonligheten Amanda Ålenius värvas av kommunikationsbyrån Narva där hon blir digital strateg. ”På byråer kopplas man ofta på för sent i projekten eftersom det digitala behandlas som ”en del av mediemixen” – nu kommer jag få vara med redan i konceptualiseringsfasen”.


Ämnen i artikeln:

Amanda OxellNarva

Amanda Ålenius (tidigare Oxell), digital strateg, reklamanalytiker och opinionsbildare, lämnar frilanslivet och går till kommunikationsbyrån Narva. 

– När jag kom i kontakt med byrån och vd Frida Dahlgren beskrev den generella tillväxtresan men också satsningen på det digitala erbjudandet kände jag att det var något jag ville vara en del av. Narva har både bredd och det djup i det att rådgivare och konsulter är rekryterade direkt från de branscher kunderna befinner sig i. Att få gifta det med min och det övriga teamets digitala kompetens kommer att skapa ett mycket strategiskt starkt erbjudande mot kund, säger Amanda Ålenius till Resumé som tillträder som digital strateg.

Narva, som ingår i Aller Medias byrånätverk Ahead Group, utsåg nyligen Frida Dahlgren till ny vd för verksamheten. Samtidigt som byrån löpande utökar sitt samarbete med de andra byråerna i gruppen har Narva en ambition att fortsätta växa både inom befintliga och nya områden, med tonvikt på hållbarhet, förändringskommunikation och den digitala affären. Bland de största kunderna finns Unilever, SAS, Novartis, Securitas och NCC.

– En utmaning som jag har upplevt när jag arbetat med digital strategi i byråkontext tidigare är att man ofta kopplas på för sent i projekten eftersom digitala behandlas som ”en del av mediemixen”, i stället för att vara en del av utgångspunkten för hela strategiarbetet. På Narva kommer jag få vara med redan i konceptualiseringsfasen och på så sätt kommer vi också att kunna skapa ett mycket starkt digitalt erbjudande där fokus ligger på att ta fram strategier som är mätbara och direkt kopplade till kundens affärsmål.

Under tiden som frilansare arbetade Amanda Ålenius med uppdragsgivare från en rad olika sektorer. 

– Det har varit ett brett spektra av uppdrag. En väldigt och kul lärorik tid. Det var helt rätt för mig att utmana mig själv utanför den inrutade byråmodellen under några år och dessutom roligt att kunna få växla upp föreläsandet och mitt eget opinionsbildande i jämställdhets- och inkluderingsfrågor.

Amanda Ålenius har en bakgrund från mediebyråsidan på byråer som Maxus, GroupM och Wavemaker. Hon har listats som en av Veckans Affärers Supertalanger, blev 2019 utsedd till Årets Branschpersonlighet på Stockholm Media Week och har utöver det tagit emot flertalet priser och utmärkelser för sitt arbete med att göra reklam- och mediebranschen mer jämställd och inkluderande.

– Jag tror det är en nödvändighet som digital strateg att ha gjort hundåren på byrå och ha arbetat operativt i systemen. På så sätt förstår man hela det tekniska ekosystemet med dess möjligheter och begränsningar, vilket också gör att man kan ta fram strategiskt starka koncept.

Amanda Ålenius är på plats på Narva sedan i måndags.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Amanda OxellNarva

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.